In de afgelopen vier maanden hebben zo’n 14.000 mensen gebruik gemaakt van Wi-Fi in de Thalys. Hierdoor wordt de Thalys een praktisch alternatief voor korte afstanden ten opzichte van het vliegtuig.

De Wi-Fi in de Thalys is een initiatief van een consortium met daarin Nokia Siemens Networks, Telenet en 21net. Het is zelfs zo’n succes dat dit najaar alle 26 treinen voorzien worden met een mogelijkheid tot Wi-Fi. Volgens Paul Broekhuizen van Nokia hebben er sinds de release al 14.000 mensen gebruik gemaakt van de mogelijkheid. "Wat ons positief stemt, is dat 40 procent terugkerende klanten zijn".

Het is niet toevallig dat er gekozen is voor Wi-Fi en niet voor UMTS. "UMTS is in hogesnelheidstreinen geen optie. Boven de 150 kilometer per uur wordt de kwaliteit van de verbinding dramatisch slecht. Daarom werken we primair met een satellietverbinding. De dekking is 90 procent. Voor de overige 10 procent, bijvoorbeeld op stations, gebruiken we UMTS". Voor UMTS op stations is het consortium in gesprek met onder andere KPN, T-Mobile en Mobistar.

Om één uur lang gebruik te kunnen maken van de Wi-Fi-verbinding moet 6,50 euro neergelegd worden. Voor een hele treinreis zal 13 euro betaald moeten worden. De meeste mensen kozen echter voor één uur toegang, waarschijnlijk om het uit te proberen. De laatste tijd wordt er namelijk steeds vaker betaald voor een hele reis. Deze prijzen gelden alleen voor mensen in de tweede klas, mensen in de eerste klas krijgen voor niks toegang tot de Wi-Fi-verbinding.

Het consortium betaalt de apparatuur die in de Thalys gebruikt wordt en is ook de eigenaar ervan. Thalys betaald het consortium weer voor de dienst, de prijs varieert aan de hand van het aantal gebruikers. Het consortium en Thalys hebben een contract voor vijf jaar, in die tijd lijkt het zeer waarschijnlijk dat het een rendabele dienst zal worden. De Wi-Fi-verbinding zorgt ook voor meer klanten. Verwacht wordt dat de mogelijkheid zorgt voor tien procent meer klanten.

De nieuwe dienst zorgt echter voor een ander probleem. Steeds meer mensen gebruiken nu een laptop in de trein, dit kost echter stroom en dat is in de tweede klas niet aanwezig. "Uit een onderzoek dat we onder klanten hielden, bleek dat men het meest behoefte heeft aan 220 volt-stopcontacten in de tweede klasse. Bij het volgende groot onderhoud aan alle treinen, rond 2011, zal dat worden aangelegd."