Thuisbezorgd.nl heeft de Food Tracker gelanceerd. Dit systeem zorgt ervoor dat je precies kan volgen waar je eten is en blijft. Dit werkt onder andere met statusupdates als: het wordt nu bereid en de locatie van de bezorger via GPS.

Directeur Groen: "Tegenwoordig bestellen dagelijks vele duizenden mensen bij ons hun maaltijd. Toch is het zo dat een groot gedeelte van de bestellingen nog altijd telefonisch wordt geplaatst. We hebben een paar maanden geleden onderzocht waar dat aan kan liggen. Wat bleek? Mensen worden na gemiddeld 30 minuten ontzettend zenuwachtig over de status van hun online bestelling. Kennelijk is er toch behoefte aan iemand die aan de telefoon zegt dat het eten er aan komt."

De Food Tracker werkt nog niet overal, maar momenteel doen zo’n 250 restaurants mee. De Food Tracker stuurt onder andere een sms’je als de tafel gedekt kan worden en berekent automatisch een geschatte aankomsttijd, die te allen tijden te volgen is. Directeur Groen: "We beginnen nu met de uitrol en verwachten nog voor het einde van het jaar 500 van onze 2000 bezorgrestaurants met het nieuwe systeem te hebben uitgerust. We zullen bovendien dit systeem uitbreiden met GPS tracking." De klant kan de bezorger op een kaartje volgen van het restaurant tot aan de voordeur en weet zodoende tot op de seconde nauwkeurig wanneer hij zijn eten krijgt.


De Food Tracker werkt middels een draadloze touchscreen terminal in het restaurant waarop wordt ingevoerd wat er met de bestelling gebeurt. Via UMTS wordt de status informatie naar Thuisbezorgd.NL gezonden. Voor de satelliet tracking zijn er draadloze verbindingen met de pizzakoeriers, die een GPS-tracker bij zich hebben. Thuisbezorgd.NL combineert de informatie zodat de klant live de complete bestelling kan volgen. Moederbedrijf Takeaway.com, gevestigd te Enschede, zal de dienst na Nederland tevens in andere Europese landen introduceren, te beginnen in Duitsland en België.