Datingsite kopieert 250.000 Facebook profielen

Apps & Software

Hoe krijgt een onbekende datingsite het voor elkaar om op de launchdag meer dan 250.000 leden te strikken? Men neemt 250.000 Facebook profielen en kopieert de data naar de eigen database. Zo ging de nieuwe datingsite Lovely-Faces.com te werk.

Facebook is inmiddels achter de praktijken van de website gekomen en is niet zo blij met de aanpak van Loveley-Faces. Barry Schnitt van Facebook laat in een verklaring weten: "Informatie van profielen op deze manier verzamelen en gebruiken is in strijd met onze voorwaarden."

Over het overtreden van de voorwaarden zei hij het volgende:
"We hebben in het verleden maar zullen ook in de toekomst juridische stappen ondernemen tegen organisaties die deze voorwaarden overtreden. Momenteel onderzoeken we deze website en zullen aan de hand daarvan gepaste actie ondernemen."

Media critici Alessandro Ludovic legt uit hoe de website te werk is gegaan: "Door middel van speciale software vergaarde het programma alle publiekelijk beschikbare data van de profielen zoals de naam, woonplaats, profielfoto en vriendschappen van de gebruiker."

Hoewel sociale media websites populair zijn om contacten te onderhouden, zijn het ook websites met een schatkist aan persoonlijke informatie voor kwaadwillende. Bedrijven hebben volgens de voorwaarden toestemming van Facebook en de leden nodig om de data te mogen gebruiken.

Ondanks het gebruiken en publiceren van alle data, lijkt het er niet op dat de website geld probeert te verdienen. Het lijkt een derde hoofdstuk in een reeks van websites die grappen uithaalt om mensen bewuster te maken. Eerdere doelwitten hiervan waren Google en Amazon. Het doel is om mensen bewuster te laten worden van het feit dat er veel gegevens op internet rond zwerven en je moet uitkijken welke informatie je deelt met het hele internet.

Grappig feit is dat Facebook boos is om iets waarmee Facebook-bedenker Zuckerberg zelf oorspronkelijk FaceMash lanceerde. Bezoekers konden op FaceMash vrouwelijke studentes met elkaar vergelijken en stemmen op de knapste. Data hiervoor haalde Zuckerberg van verschillende servers die eigendom waren van Amerikaanse scholen.