Ziggo heeft geheel onaangekondigd besloten om alle uitgaande verbindingen op poort 25 af te sluiten voor alle klanten. Poort 25 is de zogenaamde SMTP-poort waarmee e-mails worden verzonden. De enige uitgaande mailservers die nog te bereiken zijn via poort 25 zijn die van Ziggo zelf. Alle klanten met een eigen domeinnaam en mailserver moeten nu uitwijken naar andere poorten of de mailservers van Ziggo.

De reden voor deze blokkade ligt wel enigzins voor de hand, dat is namelijk spam. Klanten van Ziggo die bepaalde virussen op hun computer hebben of ongewenst onderdeel zijn geworden van een botnet zorgen nog weleens voor een hele hoop spamverkeer. Dit heeft vervolgens tot gevolg dat Ziggo weer op allerlei blacklists komt te staan en dat de technici van Ziggo dat weer moeten zien op te lossen.

Ziggo heeft nu besloten om poort 25 dan maar helemaal dicht te zetten voor alle mailservers behalve die van Ziggo zelf. De oplossing is natuurlijk prima voor het probleem van de spammende Ziggo klanten, alleen de groep klanten die gebruik maakt van een eigen mailserver hebben de afgelopen dagen problemen gehad met het verzenden van e-mail.

Waarom deze groep klanten ineens niet meer kon mailen was een raadsel en veel systeembeheerders hebben de nodige tijd besteedt aan het onderzoeken van de problemen. Ziggo heeft er bewust voor gekozen om de klanten maar niet te informeren, dat zou leiden tot verwarring onder de minder technische klanten die dan weer vragen gaan stellen aan de helpdesk.

Iedereen die zich afvraagt waarom zijn of haar e-mails blijven steken in de outbox de afgelopen dagen weet nu wellicht waarom. Wellicht ben je klant van Ziggo met een eigen mailserver?