2min

Het aantal gebruikers op alle social media neemt vrijwel dagelijks toe. Maar aan de groei van het populaire Facebook lijkt een einde te zijn gekomen, de afgelopen drie maanden is het marktaandeel Facebook op de social media markt aanzienlijk gedaald. Ook in Nederland lijkt de groei eruit te zijn en moet Facebook ook inleveren ten opzichte van de concurrentie.

Dit alles blijkt uit cijfers van InsideFacebook en Statcounter. Wereldwijd maken gemiddeld 20 miljoen mensen maandelijks een Facebook-account aan. In april was dat aantal 13,9 miljoen. Vorige maand meldden zich slechts 11,8 miljoen mensen zich aan voor Facebook. De mensen die nu een Facebook-account aanmaken zijn voornamelijk afkomstig uit landen waar Facebook nog erg klein is, zoals de Filipijnen, Brazilië en India.

Mogelijke oorzaak van de sterke daling is de grote schoonmaak van Facebook. Accounts die geruime tijd niet meer gebruikt worden, zijn de laatste tijd verwijderd. Daarnaast zijn er bedrijven die Facebook gebruiken om een persoonlijke profielpagina aan te maken voor hun onderneming, zij kiezen er echter ook sneller voor om hun account weer te verwijderen. Facebook wijt de daling aan korte termijn factoren, zoals bugs in de Facebook advertisingtool waar zij de informatie vandaan haalt en seizoensgebonden veranderingen (studenten die afstuderen).

Facebook heeft wereldwijd ruim 687 miljoen actieve gebruikers. Nederland staat op de 31e plaats met bijna 3,5 miljoen gebruikers. Ook in ons land neemt het marktaandeel van Facebook de laatste paar maanden af, Hyves is daarop overigens geen uitzondering, ook het Nederlandse sociale netwerk moet marktaandeel inleveren. Waar er verliezers zijn, zijn er ook altijd winnaar, zo maakt Twitter de afgelopen maanden een groei door in Nederland net als StumbleUpon en Youtube.