2min

Tags in dit artikel

,

De discussie in de social media over Google+ worden gekenmerkt door een mengeling van frustratie en bewondering. Gebruikers frustreren zich voornamelijk over de lanceringsstrategie en het gebrek aan activiteit in het netwerk. Over het design en enkele vernieuwde features zijn ze vol lof.

Dat zijn de belangrijkste bevindingen van onderzoeksbureau Buzzcapture, dat diverse social media in de gaten houdt. Buzzcapture bracht de onlinediscussie over Google+ tussen 28 juni en 7 juli in kaart. Daarbij keek het bedrijf in hoeverre het nieuwe sociale netwerk van Google in het nieuws en social media werd besproken en op welke wijze dat gebeurde. Bijna 25.000 uitingen gingen over Google+.

Op 30 juni en 1 juli, de dagen na de lancering van Google+, steeg het buzzvolume over Google met 230 procent. 83 procent van de uitingen werd gedaan via microblog Twitter. Bijna een kwart, 23 procent, van de uitingen over Google+ zijn positief. Gebruikers zijn tevreden over het design, de hangouts, de regeling van de privacy en het feit dat er geen advertenties en commerciële apps zijn.

16 procent van de gebruikers die negatief over de dienst zijn, zijn niet te spreken over de uitnodigingsstrategie, de minimumleeftijd en de gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast zijn ze van mening dat er al genoeg socialenetwerksites zijn en dat Google+ een kopie is van Facebook.

Of Google+ dezelfde populariteit zal genieten als zijn tegenhanger Facebook, is de vraag. Sommigen voorspellen dat Google+ binnen zes maanden groter zal zijn dan Facebook.