De online kortingendienst Groupon is goed in het verzilveren van ons geld, maar zodra we klachten hebben geeft het bedrijf niet thuis.

Dat zeggen diverse consumenten in het programma Tros radar. In het programma van de publieke omroep kwamen gisteren een drietal soorten klachten aan bod:

  • Een geleverd product gaat kapot;
  • Een dienst waarvoor je betaald hebt kun je niet verzilveren;
  • Je krijgt niet de dienst waarvoor je betaald hebt.

In al deze gevallen doet Groupon alsof haar neus bloed en kunnen consumenten fluiten naar hun geld. Maar wie de algemene voorwaarden erop naslaat ziet al snel dat Groupon zich goed indekt tegen dergelijke misstanden. Simpel gezegd schrijft Groupon in de algemene voorwaarden dat als consumenten problemen met het product of de geleverde dienst hebben, zij dit dienen op te lossen met de partner waarmee Groupon zaken doet. Groupon verstrekt enkel de couponnen, verzilvert het geld en betaalt de partner voor zijn dienst of product.

Volgens de vaste advocaat van het programma Pim de Vos overtreedt Groupon in beginsel geen regels. Hij beschouwt deze constructie wel als opmerkelijk: als jij een wasmachine bij een winkel koopt en deze gaat defect, dan wikkel je deze zaak af met de winkelier en niet direct met de producent. De werkwijze van Groupon kom je ook wel in de makelaardij tegen: als je gekochte huis schade heeft, moet je dit oplossen met de verkoper en niet de makelaar. De Vos noemt deze handelswijze van Groupon "onfatsoenlijk" en "klantonvriendelijk".

Maar volgens De Vos kan Groupon zich niet onttrekken aan haar verantwoordelijkheid. "Het is een benadeling van de consument. Als je op de website van Groupon kijkt, is het net alsog Groupon de leverancier is", aldus De Vos. Volgens hem heeft Groupon in de algemene voorwaarden haar verantwoordelijk afgeschoven op de partner. Hij pleit ervoor dat Groupon haar zorgplicht waarmaakt, bijvoorbeeld door duidelijk bij de advertentie te vermelden dat zij niet aansprakelijk zijn voor de levering van het product of de dienst.

Joost Halkes, COO van Groupon Benelux, herkent zich niet in de klachten van de consumenten. Hij benadrukt dat ontevreden klanten altijd bij de klantenservice van Groupon terecht kunnen. Het bedrijf zal dan vervolgens bemiddelen tussen de klanten en de partners om te kijken wat de beste oplossing is. Ze kunnen volgens hem ook zonder problemen hun geld terugvragen.

Op de vraag of Groupon de algemene voorwaarden wil veranderen, laat Halkes weten dat dit nodig is. Ontevreden klanten kunnen in alle gevallen geval terecht bij de klantenservice van Groupon.