Geld, kleding en elektronica staan bij de meeste tieners vaak hoog op hun verlanglijstje. Uit recent onderzoek blijkt dat Apple de afgelopen vier jaar steeds populairder is geworden onder deze groep consumenten. Met de feestdagen in het verschiet vragen jongeren steeds vaker verschillende Apple-producten van hun familie.

Dat zegt Gene Munster, analist bij Piper Jaffray. Het bedrijf onderzoekt al elf jaar wat de laatste ontwikkelingen en trends zijn door jaarlijks vijf- tot tienduizend tieners tussen de 13 en 24 jaar oud te ondervragen. Uit het laatste onderzoek blijkt dat 3,4 procent van de tieners een iPhone voor de feestdagen wil hebben. Ook iPads, iPods en Macs zijn de laatste jaren zeer geliefd onder jongeren.

In 2008 had zo’n 3 procent van de tieners één of meerdere Apple-producten op zijn verlanglijstje staan voor Kerstmis, anno 2011 is dat aandeel verdrievoudigd. Uiteraard hebben zij ook andere elektronicaproducten op hun wensenlijstje staan, maar zijn bij lange na niet zo geliefd als Apple. Zo zegt slechts 0,3 procent van de respondenten om een Xbox 360 te vragen en 0,4 procent om een PlayStation 3. Alleen geld (22 procent) en kleding (15 procent) staan hoger op het lijstje dan Apple.

Apple is niet alleen geliefd onder tieners. Uit onderzoek van analist Kulbindar Garcha bleek eerder al dat ook volwassenen verslaafd zijn aan Apple. Gezinnen met een middeninkomen spenderen jaarlijks gemiddeld 321 dollar aan diverse Apple-producten. Volgens Garcha zal dat in de nabije toekomst oplopen tot wel 481 dollar in 2015.