2min

Nadat Mark Zuckerberg afgelopen dinsdag bekend maakte dat Facebook een eigen zoekmachine wilde gaan maken, steeg het aandeel van het bedrijf met ongeveer twee dollar. Investeerders lijken meer heil te zien in Facebook, nu het sociale netwerk een nieuwe markt aan zou willen boren, in plaats van de focus op groei als sociaal netwerk.

Niemand weet op dit moment nog hoe de zoekmachine van Facebook eruit zal komen te zien. Experts inclusief een medewerker van Facebook geven al aan dat de zoekmachine op zichzelf zal staan.

Verwacht wordt dat Facebook gebruikers niet naar een ander domein zal sturen om daar hun zoekopdrachten te verwerken. Het lijkt namelijk voor de hand te liggen dat de zoekfunctie in Facebook zelf wordt uitgebreid, omdat anders gebruikers net zo makkelijk naar google.com gaan als naar bijvoorbeeld facebooksearch.com.

Dat Google gaat lijden onder de nieuwe zoekmachine van Facebook, ligt voor de hand. Google verwerkt op dit moment zo’n 3 miljard zoekopdrachten per dag. Een deel van deze gebruikers zoekt niet per se feiten, maar ook naar meningen en subjectieve antwoorden. Facebook, als sociaal netwerk, heeft al deze informatie. Als iemand een politieke voorkeur heeft, dan zal Facebook op basis van de gegevens die ze hebben verbanden kunnen leggen en een juist zoekresultaat kunnen weergeven. Dit in tegenstelling tot Google, dat alleen beschikking heeft tot een geïndexeerde database van hyperlinks. Hyperlinks kunnen geen antwoord geven op vragen als: welke vrienden stemmen wat?

Waarschijnlijk heeft Microsoft’s zoekmachine Bing gezorgd voor het idee van Facebook. Bing ging namelijk met Facebook in zee om wat marktaandeel van Google af te snoepen, door toegang te krijgen tot gegevens van Facebook. Facebook levert nu profielgegevens en -foto’s aan Bing. Of Facebook de samenwerking met Bing in stand houdt, nadat het een eigen zoekmachine ontwikkeld heeft, is niet duidelijk.

Een Facebook-medewerker denkt dat de zoekfunctie die nu in Facebook aanwezig is gestaag uitgebreid zal worden naar een volwaardige zoekmachine. Bij de lancering moet in eerste instantie echter niet gedacht worden aan grote verandering van de zoekbalk zelf. Echter moet er wel rekening gehouden worden met een hele andere zoekresultatenpagina. Als deze zoekmachine succesvol blijkt te zijn, zal er waarschijnlijk door Facebook gekozen worden voor een aparte webpagina. Op dit moment lijkt het meer voor de hand te liggen dat de zoekmachine in Facebook zelf wordt geïmplementeerd, gezien de enorme populariteit van de website.