Internetters klagen steen en been over het aantal ongewenste e-mail dat zij in hun privé-emailbox ontvangen. Op de werkvloer lijkt spam echter geen issue te zijn. Tot deze opmerkelijke conclusie komen onderzoeksbureaus Pew Internet en American Life Project. De helft van de respondenten in het onderzoek geven aan dat e-mail essentieel is voor hun werk. Het bespaart tijd, het verbetert het teamwerk en vereenvoudigt het communiceren met meerdere mensen.

De gemiddelde Amerikaan ontvangt dit jaar meer dan 2200 ongewenste e-mailberichten. In 2007 zal dit zelfs gestegen zijn tot 3600 stuks. Vreemd genoeg geeft meer dan de helft van de ondervraagden aan op het werk geen spam te ontvangen. Negentien procent zegt slechts tussen de 1 en 10 spamberichten te hebben ontvangen.

Veel bedrijven hebben spamfilters die veel ongewenste berichten tegenhouden. Een andere oorzaak is dat veel consumenten gebruik maken van gratis e-mailadressen van bedrijven die deze adressen voor marketingdoeleinden doorverkopen. Ook gebruiken spammers programma’s die willekeurig e-mailadressen aanmaken die eindigen op bekende achtervoegsels als hotmail.com.