De wereldwijde verkoop van personal digital assistants is in 2002 met 9,1 procent gedaald tot 12,1 miljoen stuks. De daling is veroorzaakt door het uitblijven van zakelijke orders, blijkt uit onderzoek van Dataquest.

Consumenten zijn naar schatting goed voor 70 procent van de verkopen van PDA’s. De lucratievere zakelijke markt draagt slechts voor dertig procent bij. Volgens de onderzoekers komt dit met name door de verslechterde economische situatie en doordat bedrijven er nog niet voldoende van overtuigd zijn dat PDA’s hun investering terug verdienen.

In vijf jaar tijd zijn er meer dan 20 miljoen PDA’s verkocht. Hoewel consumenten enthousiast zijn over de gadgets, zien zij geen reden om hun oude exemplaar in te ruilen voor een nieuwe. Fabrikanten hadden hun pijlen daarom op het bedrijfsleven gericht. Ze hopen ondernemingen ervan te overtuigen dat werknemers die zijn uitgerust met een PDA op afstand kunnen communiceren met het kantoor en daardoor onderweg efficiënt kunnen werken.

De nummer één handheldmaker Palm heeft zijn verkopen wereldwijd met 12,2 procent zien dalen. Niettemin blijft Palm met de 4,4 miljoen verkochte apparaten zijn concurrenten ver voor. Hewlett-Packard de nummer twee zag zijn verkopen met 27 procent dalen tot 1,6 miljoen stuks. Sony zag zijn verkopen met 351 procent stijgen en is met 1,3 miljoen verkochte PDA’s de nummer drie.