2min

Tags in dit artikel

,

Nederlanders zoeken bij zoekmachines op één woord en klikken vanuit de resultaten door indien het website-adres ze bekend in de oren klinkt. Vier op de vijf gebruikers van zoekmachines vindt meestal waar ze naar op zoek zijn, zo niet dan zoekt bijna de helft bij een andere zoekmachine. Favoriete onderwerpen bij zoekdiensten zijn respectievelijk vakanties, software, boeken, cd’s en gezondheid. Dat blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor 2003, een gezamenlijk onderzoek van Checkit en Internetonderzoekbureau R&M Interactive dat twee maal per jaar wordt gehouden. Voor het onderzoek werden 650 Internet gebruikers ondervraagd.

Van de internetters geeft 44 procent te kennen dat zij doorgaans één zoekwoord invoeren om hun weg op het web te vinden. Bijna 38 procent is gewend om meerdere woorden in te geven bij een zoekopdracht. Slechts een minderheid (12 procent) maakt daarbij gebruik van de en/of-functie om de opdracht te specificeren.

Internetgebruikers die bij Google zoeken, lijken in vergelijking met gebruikers die hun licht opsteken bij Startpagina.nl en Ilse.nl veel vertrouwen te hebben in hun zoekmachine. Slechts 35 procent probeert na een teleurstellend resultaat een andere zoekmachine. In een dergelijk geval stapt 56 procent van de Startpagina-gebruikers en 53 procent van de Ilse-gebruikers over naar een concurrent. Vier op de vijf zoekmachinegebruikers geven aan dat de laatste zoekmachine-sessie het gewenste resultaat opleverde. De belangrijkste reden om een sessie als niet succesvol te bestempelen, is de situatie waarbij de zoekmachine weliswaar een resultaat oplevert dat betrekking heeft op het juiste onderwerp, maar waarbij de resultaten toch niet datgene bieden wat men oorspronkelijk in gedachten had.

In 2 procent van alle zoekmachine-sessies leidt een niet-succesvolle zoekopdracht ertoe dat men een toevlucht zoekt tot offline media zoals de Gouden Gids of een telefoonboek.