2min

Het marktaandeel van Microsoft’s Internet Explorer zit sinds korte tijd weer in de lift en harkt in februari een aandeel binnen van meer dan 55 procent. De twee grote concurrenten Firefox en Chrome lanceerden nieuwe versies, maar konden de groei van Internet Explorer niet beteugelen.

Internet Explorer groeide in februari met 0,68 procent ten opzichte van de maand ervoor en Firefox zag een stijging van 0,18 procent. Grote verliezer is Google’s Chrome, dat in een maand tijd 1,21 procent van de gebruikers verloor. Kleine spelers Safari en Opera stegen ook licht, met 0,10 en 0,18 procent.


Januari was de eerste maand in lange tijd dat Microsoft’s browser boven de 55 procent uitkwam. De cijfers van februari versterken die positie. Internet Explorer 10 is inmiddels vier maanden oud, maar heeft nog geen grote doorbraak gezien en groeit niet meer dan 0,29 procentpunten, naar 1,58 procent.

Chrome piekte in september 2011 op 16,27 procent, een punt wat de browser sindsdien niet meer heeft gehaald. Gebruikers updaten wel trouw dankzij het automatische updatesysteem, Chrome 25 zag daarom al een plus van 3,14.

De cijfers zijn afkomstig van Net Applications en zijn gebaseerd op 160 miljoen unieke bezoekers en 40.000 websites, maar vinden niet overal overeenstemming. Populaire tegenhanger StatCounter kijkt naar paginabezoeken in plaats van unieke bezoekers en noemt Chrome als nummer 1 met een aandeel van 37,09 procent. Internet Explorer komt binnen als tweede met 29,82 procent en Firefox staat derde met 21,34 procent. Iedereen is het in ieder geval eens over de top drie, waarin Safari en Opera niet voorkomen.