1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

De markt voor software van spelcomputers en cd-roms is vorig jaar met 21 procent gegroeid tot 213 miljoen euro. Die stijging komt vrijwel alleen voor rekening van spelletjes voor de nieuwste spelcomputers. Dat blijkt uit een onderzoek dat marktonderzoeksbureau Blauw Research woensdag heeft gepubliceerd. De omzet bij de nieuwste generatie spelcomputers (onder meer PlayStation 1 en 2, GameCube en X-box) steeg in 2002 met 55 procent tot 116 miljoen euro. Begin 2003 stonden er bijna 1,6 miljoen spelcomputers in de Nederlandse huishoudens, waarvan de PlayStation 1 het grootste aandeel heeft.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de eigenaren van een Nintendo GameCube de meeste spelletjes kopen, gemiddeld 3,6 per spelcomputer. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat de groei van de software voor nieuwe spelcomputers dit jaar doorzet. De markt voor cd-roms nam in 2002 met ongeveer 10 procent af tot een omzet van 97 miljoen euro. Dat komt vooral door minder verkoop van educatieve cd-roms. Deze dalende lijn zet zich dit jaar voort, zo verwacht Blauw Research.