2min

Tags in dit artikel

, , ,

De Consumentenbond is met hangende pootjes teruggekomen van het negatieve koopadvies dat was gegeven voor de aanschaf van Epson-printers. De bond betreurt het negatieve beeld dat door zijn toedoen over het bedrijf is ontstaan en de schade die is geleden. De Consumentenbond meldde dit vrijdag na een "goed gesprek" tussen beide partijen. Begin deze maand betichtte de bond Epson ervan dat ze klanten geld uit de zak kloppen. In de inktpatroon blijft namelijk nog inkt achter, terwijl de computer aangeeft dat de patroon leeg is. De bond zegt nu dat die inkt niet "te kwader trouw" achterblijft.

Na een onderzoek naar inktcartridges concludeerde de Consumentenbond dat bij alle merkprinters inkt achterblijft als een waarschuwing volgt om de cartridge te vervangen. Inkjetprinters van Epson stoppen zelfs met printen. In een gesprek met de Consumentenbond heeft Epson aangegeven dat wat als een technologisch nadeel beschouwd wordt voor consumenten, juist een technologisch voordeel is. Met de restinkt als buffer kan namelijk een constante kwaliteit van de prints gewaarborgd worden en wordt ook de printkop beschermd.

In het overleg is ook de rol van de chip op de inktcartridge ter sprake gekomen. Anders dan eerder door de Consumentenbond gezegd is, dient de chip niet om het printen te stoppen, maar om bij te houden hoeveel inkt nog in de cartridge zit. Sinds de eerste introductie van de Epson-inkjetprinter is het de printersoftware die bepaalt wanneer de cartridge leeg is en verder printen voorkomt. Epson reageerde eerder woedend op de beschuldigingen van de Consumentenbond en dreigde met juridische stappen. De ruzie kon via een gesprek worden opgelost.