Wii Vitality Sensor geannuleerd, werkte niet goed

De Wii Vitality Sensor, voor het eerst gedemonstreerd op de E3 in 2009, was bedoeld om de polsslag en andere biometrische gegevens van de speler te meten. Sinds 2009 hebben we echter zeer weinig nieuws betreffende de sensor vernomen. Nintendo bevestigt nu dat de Wii Vitality Sensor is geannuleerd.

Op de 73ste jaarlijkse algemene ontmoeting van aandeelhouders werd dit nieuws bevestigd. De sensor zou bij verschillende gebruikers te inconsistent werken en daarom niet vatbaar zijn als commercieel product.

De Wii Vitality Sensor kon de polsslag, en dus ook de hartslag, van spelers meten als zij hun wijsvinger op het apparaatje legden. Uit deze informatie kon vervolgens worden afgeleid of de speler ontspannen of gespannen was.

Het grootste probleem met de sensor was zijn betrouwbaarheid. Het prototype werkte met 90 procent van de proefpersonen, maar de ontwikkelaars kregen het niet voor elkaar de sensor werkend te krijgen voor de laatste 10 procent. "We kregen het niet werkend zoals we hadden verwacht en het bleek bovendien een beperktere toepassing te hebben dan oorspronkelijk gedacht", zo vertelde Nintendo-president Satoru Iwata op de aandeelhoudersontmoeting.

Vier jaar na de aankondiging van de sensor werd besloten dat het apparaat officieel de status "in behandeling" kreeg, maar dat het eigenlijk betekent dat Nintendo zich op andere dingen richt en dat de sensor geannuleerd is. Iwata liet wel weten dat, mocht de technologie ooit nog volwassen worden, de sensor mogelijk nog eens ooit gelanceerd zal worden.

Biometrische sensoren zijn overigens bij andere consoles wel aanwezig. Zo heeft de Xbox One straks een Kinect-sensor standaard ingebouwd en zijn er geruchten van een Steam-box die de stemming van een kamer kan waarnemen.