1 min

Tags in dit artikel

, ,

IBM biedt in de Verenigde Staten een nieuwe dienst aan: ondersteuning bij de handhaving van het privacybeleid op websites. Volgens IBM gaan bedrijven niet zorgvuldig genoeg om met informatie op hun websites en voldoen de websites daardoor vaak niet aan de privacyregels van het bedrijf zelf en/of de wettelijke bepalingen in dezen. Zelfs het ontwerp van de websites deugt vaak niet uit privacy-oogpunt, constateert IBM uit een onderzoek onder tweehonderd Amerikaanse financiële instellingen.

Tweederde van de banken versleutelde bijvoorbeeld niet alle invulformulieren waarin de klant gevraagd werd privacygevoelige gegevens in te vullen. Eenderde liet toe dat derde partijen zoals adverteerders cookies op de pc’s van hun klanten plaatsten zonder dat ze hun klanten hiervan op de hoogte stelden. En sommige websites veranderden de tekens die het wachtwoord vormen bij intoetsen niet eens in asterisken. Een analyse van een middelgrote website kost 40.000 dollar; daarna wil IBM desgewenst de handhaving van de privacyregels bewaken voor 10.000 dollar per maand.