3min

Tags in dit artikel

, ,

Ons land telt nu nog vier miljoen rokers. Rond de komende jaarwisseling daalt dit aantal rokers aanzienlijk door het goede voornemen te stoppen met roken. Om zoveel mogelijk mensen te motiveren om op 1 januari 2004 rookvrij het nieuwe jaar in te gaan, startte STIVORO op 22 oktober van dit jaar de campagne ‘Nederland Start Met Stoppen’. Inmiddels hebben ruim 700.000 Nederlanders zich voorgenomen te stoppen met roken op 1 januari 2004. Daarmee ligt het aantal voorgenomen stoppogingen dit jaar hoger dan in dezelfde periode tijdens de millenniumcampagne in 1999/2000. Toen deden uiteindelijk 800.000 rokers een stoppoging. Uit ervaring weet STIVORO dat het aantal stoppers in de laatste week voor oud & nieuw nog toeneemt. Als het aantal rokers dat zich voorneemt rookvrij het nieuwe jaar in te gaan, in het huidige tempo blijft stijgen, is een record in aantal stoppers in zicht.

‘Stoppen met roken’ bekleedt bij rokers na ‘meer van het leven genieten’ de tweede plaats in de top 5 van goede voornemens en wordt gevolgd door ‘meer sporten/bewegen’, ‘afvallen’ en ‘meer tijd besteden aan gezin/partner’. Overigens is ‘de gezondheid’ voor veel rokers de voornaamste reden om te stoppen met roken. De campagne ‘Nederland Start Met Stoppen’ wil zoveel mogelijk mensen motiveren om te stoppen. Om vervolgens zoveel mogelijk stoppers succesvol te laten zijn, besteedt STIVORO vanaf 1 januari in de campagne veel aandacht aan het volhouden van de stoppoging.

Morele steun
Via de campagnesite www.nederlandstartmetstoppen.nl kunnen rokers laten weten dat zij van plan zijn op 1 januari 2004 te stoppen. Het besef dat de roker samen met honderdduizenden landgenoten stopt, is een enorme morele steun, weet STIVORO uit onderzoek. De site bevat verder verwijzingen naar informatie over ondersteuning en een gratis ‘After Care’ programma. Deze hulp en deelname aan dit gratis programma zijn een echte steun die de slagingskans van de stoppoging aanzienlijk vergroot. Tot 31 december kunnen rokers zich nog aanmelden op de site.

Nederland Start Met Stoppen
De campagne werkt toe naar hét stopmoment bij uitstek: 1 januari 2004. Een campagnesite, een speciaal STARTpakket voor stoppers, een campagnenummer (0900-0022, 0,10 eurocent/min), advertenties en spots op radio en televisie moeten ervoor zorgen dat Nederland massaal stopt met roken. Diverse bekende Nederlanders, zoals Tanja Jess, Edsilia Rombley, Foppe de Haan en Jan Keizer ondersteunen de campagne actief. Op 31 december 2003 besteedt Ivo Niehe in zijn TROS TV-Show ook aandacht aan de campagne.

Over STIVORO, voor een rookvrije toekomst
STIVORO werd in 1974 opgericht door KWF Kankerbestrijding, het Astma Fonds en de Nederlandse Hartstichting. Projecten worden onder andere door VWS en ZonMW gefinancierd. STIVORO is het expertisecentrum voor tabakspreventie. Uitgangspunt in haar beleid is het niet-roken tot norm te stellen. Dit wordt onder meer bereikt door:
– voorlichting gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek;
– opstellen en uitvoeren van rookpreventieprogramma’s;
– ondersteuning bij stoppen;

– samenwerking met andere organisaties (o.a. GGD);
– gevraagd en ongevraagd adviseren van de overheid en andere relevante organisaties op het gebied van volksgezondheid.