Google: “Wachtwoorden zijn dood”

Wachtwoorden behoren tot het verleden. Dit beweert Heather Adkins, Google’s manager van informatiebeveiliging. Volgens de manager van Google moeten bedrijven gaan zoeken naar nieuwe manieren om de gegevens van gebruikers te beveiligen.

Wachtwoorden zijn voorbij bij Google. Google is al een tijdje bezig met manieren om software veilig te maken, zonder de gebruiker ertoe te dwingen om wachtwoorden te onthouden.

De zoekgigant biedt gebruikers al langer de mogelijkheid om via twee-staps-verificatie in te loggen op de diensten. Hierbij is het de bedoeling dat de gebruiker behalve een gebruikersnaam en wachtwoord ook een code krijgt via een sms-bericht, telefoonoproep of via de mobiele app. Deze wordt dan vervolgens op de computer ingevoerd. Overigens is het hierbij mogelijk om in te stellen dat dit slechts eenmalig hoeft te gebeuren per toestel.

Adkins gaf niet precies aan op wat voor manier Google de beveiligingsmarkt wil innoveren, maar kon al wel vertellen dat er wordt geëxperimenteerd met een door Motorola gemaakt systeem, waarbij hardware in kleding verwerkt wordt. "Een hacker kan dat niet van je stelen."

In het verleden hebben hackers overigens misbruik kunnen maken van gebruikers van Google, die nog geen gebruik maakten van de twee-staps-verificatie. "Hackers waren in staat om in de account van de gebruiker te komen, zelfs de twee-staps-verificatie te activeren, en op deze manier de gebruiker buiten te sluiten waarna de hacker een account gebruikte om spam te versturen. Ze verzinnen gewoon nieuwe manieren om hier geld aan te verdienen," zegt Adkins. "Manieren waarop we niet hadden geanticipeerd."

Adkins gaf aan dat technologiebedrijven producten moeten maken die gebruikers beschermen, waarbij de hackers geen mogelijkheid krijgen om de gebruiker voor de gek te houden om op die manier de inloggegevens te ontfutselen. "Iedereen die een nieuw technologiebedrijf begint moet er zeker van zijn dat bij de eerste 25 werknemers één iemand zit die fulltime bezig is met beveiliging en privacy."