2min

Tags in dit artikel

, , ,

HP en Apple maken vandaag op de Consumer Electronics Show in Las Vegas bekend dat zij een strategische alliantie zijn aangegaan met het doel HP-klanten een op de iPod van Apple gebaseerde digitale-muziekspeler van het merk HP te bieden, gecombineerd met Apple’s iTunes-software. De iPod is de uiterst populaire digitale-muziekspeler van Apple, terwijl iTunes, de bekroonde digitale jukebox van Apple, onder meer toegang biedt tot de baanbrekende iTunes Music Store. Dankzij deze alliantie krijgen nog meer consumenten de mogelijkheid om waar en wanneer ze maar willen te genieten van hun digitale muziek. De digitale-muziekspeler zal worden gefabriceerd door Apple en tijdens het opstarten zal het logo van Apple zichtbaar zijn. De nieuwe speler wordt gebaseerd op iPod-spelers van de derde generatie.

Als onderdeel van de alliantie zullen consumenten-pc’s en -notebooks van HP worden geleverd met vooraf geinstalleerde Apple iTunes-jukeboxsoftware en een symbool op het bureaublad met behulp waarvan de gebruiker snel en gemakkelijk toegang krijgt tot de iTunes Music Store. Met deze oplossing wil HP consumenten de mogelijkheid bieden optimaal te genieten van hun digitale materiaal.

Bij HP streven we ernaar om onze klanten toegang te geven tot de beste apparatuur en het beste materiaal op amusementsgebied‘, aldus Carly Fiorina, Chairman en CEO van HP. ‘We hebben diverse alternatieven op dit gebied onderzocht en zijn tot de conclusie gekomen dat de iPod van Apple en de iTunes Music Store verreweg superieur zijn. De samenwerking met Apple biedt ons de mogelijkheid om waarde toe te voegen door ’s werelds beste product en beste dienst op het gebied van digitale muziek te integreren met HP’s brede strategie voor digitale amusementssystemen.’

Apple wil ervoor zorgen dat zoveel mogelijk muziekliefhebbers over de hele wereld kunnen beschikken over de iPod en iTunes. De samenwerking met HP, een innovatief consumentenbedrijf, biedt ons een uitstekende gelegenheid om dat doel te verwezenlijken‘, aldus Steve Jobs, CEO van Apple. ‘In een tijd waarin steeds meer bedrijven via hun eigen incompatibele technologieën digitale muziek gaan aanbieden, is het voor consumenten een geruststellende gedachte dat zowel HP als Apple, twee toonaangevende bedrijven, dezelfde ongeëvenaarde oplossingen op digitaal muziekgebied leveren.’

Volgens eigen onderzoek van HP downloadt meer dan 54 procent van de huidige gebruikers van HP-consumenten-pc’s muziek naar zijn of haar pc.

Sinds de introductie van de iPod zijn er meer dan twee miljoen iPods verkocht, waarmee de iPod zijn positie als populairste digitale-muziekspeler definitief heeft gevestigd. Alle iPod-modellen werken naadloos samen met iTunes, de bekroonde jukeboxsoftware voor digitale muziek, en de iTunes Music Store, die al meer dan 30 miljoen songs heeft verkocht. Hierdoor kunnen muziekliefhebbers met een Mac- of Windows-computer optimaal van digitale muziek genieten.