2min

Tags in dit artikel

,

Kelkoo heeft zijn omzet in 2003 bijna verdrievoudigd. De grootste winkel zoekmachine van Europa behaalde vorig jaar een totale jaaromzet van 42,5 miljoen euro: een stijging van 178 procent ten opzichte van 2002, toen de totale omzet 15,3 miljoen euro bedroeg. Deze prestatie is vooral te danken aan de succesvolle kerstperiode. In het vierde kwartaal van 2003 boekte Kelkoo een recordomzet van 17 miljoen euro. Daarmee ligt de omzet in die drie maanden 170 procent hoger dan tijdens dezelfde periode vorig jaar (6,3 miljoen euro).

"Onze omzet van 17 miljoen euro tijdens het afgelopen vierde kwartaal bedraagt meer dan de totale omzet van 2002. Daarmee hebben we onze jaaromzet bijna verdrievoudigd", aldus Pierre Chappaz, Chief Executive Officer van Kelkoo. "De uitzonderlijke resultaten van Kelkoo bevestigen de snelle groei van e-commerce in alle Europese landen en de massale acceptatie van prijsvergelijking. Internetkopers zijn goed geïnformeerde kopers en dankzij de winkel zoekmachine van Kelkoo kunnen ze de benodigde informatie binnen één seconde vinden."

In december 2003 maakten 27 miljoen Europese consumenten gebruik van Kelkoo: een bevestiging dat Kelkoo de meest toonaangevende Europese winkel zoekmachine is. Cijfers van Nielsen/Netratings over de laatste vijf kwartalen bevestigen dat beeld. De Amerikaanse marktonderzoeker heeft in haar rapport van 29 december 2003 Kelkoo uitgeroepen tot één van de tien meest succesvolle internetapplicaties van het afgelopen decennium. (Zie: "How Internet has changed our lives", beschikbaar op www.nielsen-netratings.com/) In Nederland is Kelkoo, inclusief de portal diensten, de op 2 na grootste e-commerce site na Marktplaats en Ebay (bron Nielsen/Netratings november 2003).

De sterke groei van e-commerce en de belangrijke rol van Kelkoo hierin blijkt duidelijk uit het bedrag dat consumenten afgelopen jaar besteedden in de duizenden winkels die in de zoekmachine van Kelkoo vertegenwoordigd zijn: bijna een miljard euro. Dat is een verdrievoudiging van 350 miljoen euro aan verkopen in 2002.

Over Kelkoo
Kelkoo is een private onderneming, opgericht in November 1999, met vestigingen in negen Europese landen en hoofdkantoor in Parijs. Het team van Kelkoo bestaat uit 220 mensen in negen Europese landen, inclusief meer dan honderd technici die de speciale zoektechnologie ontwikkelen. Kelkoo beheert eigen sites (kelkoo.nl), maar levert daarnaast haar zoekmachine ook aan portals zoals MSN shopping, Ilse shop, Lycos shop, Chello shop en Yahoo Shopping.