2min

Tags in dit artikel

, ,

Op 15 juni treedt de Code Verspreiding Reclame via E-mail in werking. De Stichting Reclame Code heeft deze code vastgesteld. De Reclame Code Commissie en het College van Beroep zullen toezien op de naleving er van. De code bevat regels voor het versturen van reclameboodschappen per e-mail. Met de code willen Nederlandse bedrijven en instellingen laten zien dat zij zich distantiëren van spam. Er mag geen e-mailreclame naar de consument worden gestuurd als deze daar niet om heeft gevraagd.

De brancheorganisaties die zich met direct marketing bezig houden, DDMA, EMMA-NL en Thuiswinkel.org, hebben onder neutraal voorzitterschap van ECP.NL en in nauwe betrokkenheid met VNO-NCW deze gedragsregels opgesteld. Ook met de Consumentenbond heeft afstemming plaatsgevonden en die heeft de inhoud van de code akkoord bevonden.

Sinds 19 mei geldt de nieuwe Telecommunicatiewet, waarin is geregeld dat het sturen van reclame via e-mail alleen nog toegestaan wordt wanneer de consument daar vooraf toestemming voor heeft gegeven. De OPTA heeft als toezichthouder de website www.spamklacht.nl opengesteld voor klachten over spam.

In de code hebben bedrijven boven op de huidige wetgeving nog regels gesteld met betrekking tot de grootte van het e-mailbericht, het niet meesturen van uitvoerbare bestanden, duidelijke en eenvoudige afmeldmogelijkheden en goede informatie over waar het e-mailadres van de consument voor gebruikt wordt. Consumenten kunnen klachten indienen bij de Reclame Code Commissie over e-mailreclame die is verstuurd in strijd met deze code.

De betrokken partijen verwachten dat deze code een waardevolle praktische invulling van de wettelijke regels zal zijn. Komend jaar zal de code worden geëvalueerd op basis van de ervaringen in de praktijk.

De Code is vanaf 15 juni 2004 via de website www.reclamecode.nl te raadplegen of op te vragen bij het secretariaat van de Stichting Reclame Code.