BlackBerry’s CEO Chen deelt visie in open brief

Met het oog op het nieuwe jaar geeft BlackBerry’s nieuwe CEO, John Chen, zijn visie op de toekomst van de Canadese smartphonefabrikant. In een open brief geeft hij aan dat het BlackBerry-avontuur nog maar net begonnen is, hierbij blijven de concurrenten niet gespaard.

Recentelijk werd de BlackBerry Messenger-applicatie (BBM) beschikbaar gesteld voor de platformen Android en iOS. Ook wist BlackBerry een contract te sluiten met het Zuid-Koreaanse LG, waardoor in bepaalde landen LG-smartphones standaard met BBM zullen worden uitgerust.

Afgelopen maandag heeft John Chen, de CEO van het Canadese BlackBerry, aangegeven dat het bedrijf nog altijd springlevend is. In een open brief geeft Chen andere smartphonefabrikanten er van langs. "Wat betreft de zakelijke markt zijn we nog altijd de baas. Laat je niet misleiden door beweringen van concurrenten die claimen veiliger te zijn of meer ervaring hebben dan BlackBerry."

Chen maakt duidelijk dat ondernemingen en overheden die hoge eisen stellen wat betreft de veiligheid van de mobiele infrastructuur nog altijd enkel en alleen op BlackBerry vertrouwen. "Van de zeven overheden van de G7, bestaande uit de belangrijkste industriële staten, zijn er zeven klant bij ons."

Chen laat weten dat voor de toekomst van BlackBerry, de samenwerking met Foxconn van groot belang is. Zo kan BlackBerry door de samenwerking beter opkomende markten bedienen zoals Indonesië. Tevens zullen er high-end producten tegen competitieve prijzen worden ontwikkeld. "Door de samenwerking kan BlackBerry zich blijven focussen op de corebusiness, bestaande uit het neerzetten van iconische ontwerpen, beveiliging van wereldklasse, software-ontwikkeling en zakelijke mobiele oplossingen."

In januari zal BlackBerry verschillende nieuwe diensten gaan presenteren op de CES. Ook heeft het bedrijf nog 3 miljard dollar beschikbaar om te investeren in nieuwe producten en diensten.

Het gaat al langer niet goed met de Canadese fabrikant, het is aan alle kanten voorbij gelopen door Apple met de iPhone, Google met Android en sinds enkele maanden ook Microsoft met Windows Phone. Op zakelijk gebied heeft het bedrijf inderdaad nog wel wat te vertellen, maar het bedrijf zal snel moeten handelen wil het dat uitbuiten want de concurrentie zit niet stil. In het derde kwartaal noteerde BlackBerry een verlies van 4,5 miljard dollar. Het bestuur heeft inmiddels al meerdere keren gereorganiseerd en het bedrijf proberen te verkopen, maar het bedrijf is nog steeds verliesgevend en een koper werd niet gevonden. Het bedrijf staat sinds kort dan ook niet meer te koop en vrijwel het voltallige bestuur en de CEO zijn vervangen.