Voor het eerst in de geschiedenis is de markt voor PC’s in Europa groter dan die van Noord-Amerika en ook Azië en Latijns-Amerika konden daar niet aan tippen.

De verkoop van PC’s in Europa, het Midden-Oosten en Afrika groeide met 17,1 procent kwam in 2005 uit op 72,6 miljoen, waarmee deze markt 33,2 procent van de wereldwijde markt uitmaakte. In Noord-Amerika werden in totaal 67,1 miljoen PC’s verkocht en dat is omgerekend in procenten 30,7 procent.
Het is voor het eerst in de geschiedenis dat de Europese PC markt groter is dan die van Noord-Amerika, want in 2004 werden er in Europa nog 62 miljoen PC’s verkocht tegen 62,4 miljoen PC’s in Noord-Amerika.

De verkoop in Azië en Latijns-Amerika groeide sneller dan alle andere markten, maar de 26 procent groei, betekende een totale verkoop van 42,8 miljoen PC’s. Azië produceert meer PC’s dan andere regio’s en dat is ook de reden waarom Intel daar meer chips verkoopt dan in Europa of Noord-Amerika.

Volgens onderzoeksbureau Gartner waren een sterke Euro en een grote vraag naar notebooks de voornaamste reden van de sterke stijging van de PC verkoop in Europa.
Het meeste voordeel daarvan ondervond notebookfabrikant Acer, die haar assortiment heeft afgestemd op de Europese markt.
Het bedrijf zag de verkoop van notebooks in 2005 groeien met 58,1 procent en het marktaandeel groeide van 3,4 procent naar 4,6 procent.