Uit de cijfers van een onderzoek van het Amerikaanse Polk Center for Automotive Studies blijkt dat internet toch zeer doorslaggevend blijkt bij de aankoop van de eerste auto.

Mensen die voor het eerst een auto kopen, oriënteren zich vooral op internet. De traditionele massamedia gaat langzamerhand een kleinere rol spelen bij de keuze van de auto.
35 procent vindt het web de belangrijkste informatiebron. Slechts acht procent baseert zich op de televisie en vier procent kiest voor tijdschriften.

"De afhankelijkheid van first time buyers van internet vraagt om een agressieve en interactieve aanpak vanuit fabrikanten en dealers", laat Miller, directeur van het Polk Center weten. "Het belang van internet voor de groep 18-30 jaar heeft de kritische massa bereikt en zet de wijze waarop fabrikanten de first time buyers moeten bereiken, volledig op zijn kop."

Uit het onderzoek blijkt ook dat mensen die voor het eerst een auto aanschaffen, hun beslissing zeer zelfstandig nemen. Waar ouders hun auto kochten, blijkt totaal geen invloed meer te hebben. 65 procent gaf aan zich niet te hebben laten beïnvloeden door vrienden of familie.
Miller laat nog weten dat fabrikanten en dealers zich niet moeten verrijken op automatische loyaliteit.