2min

Tags in dit artikel

, ,

Mediabedrijf RealNetworks zal naar verwachting vandaag aankondigen dat het het Nederlandse bedrijf Zylom Media Group heeft overgenomen. De Zylom Media Group is in Europa een belangrijke speler op het gebied van casual gaming en daardoor interessant voor RealNetworks.

Met de overname is een bedrag van 21 miljoen dollar gemoeid en is belangrijk voor RealNetworks, omdat het bedrijf haar marktaandeel in casual gaming wil versterken. RealNetworks haalde in deze sector in de eerste drie maanden van 2005 een winst van 40 miljoen dollar. De winst van Zylom kwam vorig jaar uit op ongeveer 750.000 dollar.

Zoals eerder te lezen was op TechZine is de markt voor casual games een snel groeiende markt. De spellen zijn vooral populair bij vrouwen, in tegenstelling tot de markt voor PC en consolespellen, die voornamelijk bestaat uit mannen.

RealNetworks is bezig met een aantal snelle acquisities om zo haar marktaandeel uit te breiden. In 2004 nam het bedrijf voor 35,6 miljoen dollar het bedrijf GameHouse over en in 2005 gaf het 15 miljoen dollar uit voor een overname van Mr. Goodliving, dat spelletjes voor mobiele telefoons maakt.

Dankzij de schikking met Microsoft, zal RealNetworks naar alle waarschijnlijkheid ook spelletjes gaan maken voor de Xbox 360 console. RealNetworks biedt een aantal van haar spelletjes gratis online aan via haar RealArcade site, maar voor de rest van de collectie moet een abonnement genomen worden van 7,99 dollar per jaar.
Zylom biedt al haar spelletjes gratis aan op haar site, maar bied tegen betaling luxe versies aan van deze spelletjes. Het is niet duidelijk of daar door de overname door RealNetworks iets in gaat veranderen.