NVIDIA zal deze week een demonstratie geven waarbij de calculaties van de physics in een spel worden berekend door de grafische processor. Dat is volgens het bedrijf nog niet eerder publiekelijke vertoond.

Als de techniek in meer games wordt toegepast, kan dat volgens NVIDIA leiden tot meer realistische games.
Tijdens demonstratie zal NVIDIA gebruik maken van Havok’s Havok FX software. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerpen van code voor realistische physics en animaties van spelfiguren.

De software van Havok zorgt voor een API voor de berekeningen die uitgevoerd moeten worden om weer te geven hoe objecten reageren op wrijving, zwaartekracht, massa, elasticititeit enzovoorts. De Havox FX software laat deze berekeningen uitvoeren op de grafische chip van de videokaart en niet op de processor van de computer, zoals nu bijna altijd het geval is.

Door deze methode kan de processor op andere manieren ingezet worden, bijvoorbeeld voor het berekenen van Artificial Intelligence.
NVIDIA is zeer te spreken over deze techniek, omdat haar kaarten daardoor een nieuwe taak krijgen. De huidige grafische taken van de GPU zijn momenteel vrij degelijk uitgewerkt door het bedrijf, waardoor nieuwere kaarten niet echt een enorme stap voorwaarts zijn ten opzichte van hun voorgangers.

Door nieuwe taken aan de grafische kaart toe te kennen, maakt NVIDIA het voor consumenten extra interessant om een dergelijke kaart aan te schaffen. Havok FX maakt gebruik van de Shader Model 3.0 instructies en is derhalve ook geschikt voor ATI’s grafische kaarten.
Uiteraard zou je kunnen zeggen dat de techniek van Havok redelijk overbodig wordt als games volop gebruik gaan maken van multi-core processors en daarom richt Havok zich met de software voornamelijk op de speciale effecten in games.

De software zou volgens Havok dan niet gebruikt hoeven te worden voor de effecten van bijvoorbeeld een kogelinslag, maar meer voor "fonteinen aan objecten".