2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Nike, fabrikant van sportartikelen en zoekgigant Google hebben de afgelopen acht maanden in alle stilte aan een nieuwe site gewerkt. De site Joga.com is als een soort van ontmoetingsplaats voor alle voetbalfans ter wereld.

De site is eind vorige week online gegaan en is binnenkort beschikbaar in 140 landen en 14 verschillende talen.
In de samenwerking zorgt Nike voor de inhoudelijke kant van de site en Google verzorgt de technische ondersteuning.

Het idee achter Joga is precies hetzelfde als die van de reeds bekende social networking sites zoals MySpace.com. Mensen kunnen zich registreren op de site en vervolgens websites maken, foto’s en video’s delen en e-mails versturen.
Leden krijgen ook toegang tot speciale content van spelers die een sponsorcontract hebben met Nike, zoals Barcelona speler Ronaldinho.

In tegenstelling tot Google wilde Nike wel een reactie geven op de nieuwe site. Zo liet het bedrijf weten de populariteit van sites als MySpace.com en Orkut.com te hebben gezien en het idee kreeg om ook een dergelijke site te maken, maar dan rond één specifiek onderwerp, in dit geval dus voetbal.

Momenteel kunnen mensen zich alleen op de site registreren als ze een uitnodiging krijgen van iemand anders die er al lid is. Qua content is er nog niet veel te zien op de site, behalve wat profielen van voetballers en profielen van Nike-medewerkers. Uiteraard zijn deze bedoeld om de site een beetje op gang te krijgen en Nike verwacht dat de hoeveelheid content snel zal toenemen zodra meer mensen zich aanmelden.

Nike benadrukt dat het de site niet als verlengstuk ziet van haar bedrijf en ziet graag dat de members elkaar voorzien van de benodigde content. Nike zal op de achtergrond actief blijven door regelmatig eigen content toe te voegen.
De naam van het bedrijf zal echter wel prominent aanwezig blijven op de site en het bedrijf bepaalt zelf het uiterlijk van de hoofdpagina van de site.

Nike hoopt met Joga.com een nieuwe categorie te kunnen creëren in de wereld van social networking. Als het concept succesvol blijkt wil het bedrijf gelijksoortige sites lanceren rond andere sporten, zoals basketbal, honkbal en skateboarden.