Twitter verbiedt advertenties Kaspersky Labs vanwege spionage-aantijgingen

Twitter heeft afgelopen vrijdag besloten dat het niet langer advertenties van het Russische Kaspersky Lab toestaat. Volgens het Amerikaanse sociale netwerk is het zakelijk model van de cybersecurity firma in weerwil met zijn advertentieregels. Daarnaast zijn de (vermeende) banden van Kaspersky met de Russische geheime diensten een pijnpunt.

Dat meldt persbureau Reuters vandaag op basis van een schriftelijke bevestiging die het ontving van Twitter. Reuters vroeg die nadat Eugune Kaspersky vrijdag stelde dat zijn bedrijf begin januari te horen kreeg dat het niet langer op Twitter mocht adverteren. Nu bevestigt Twitter het nieuws dus.

Samenwerking met inlichtingendiensten

Het verbod op Kaspersky-advertenties komt voort uit de nauwe banden die het bedrijf met de Russische geheime diensten zou hebben. Er zouden bewust achterdeurtjes ingebouwd worden in de beveiligingstechnologie die het eenvoudig maakt voor de Russische inlichtingendiensten om Amerikaanse overheidsdiensten te bespioneren.

De beschuldigingen hebben grote gevolgen voor Kaspersky. Zo werd het Amerikaanse overheidsinstanties al verboden om nog langer software van het bedrijf te gebruiken. Ook overweegt de Britse regering soortgelijke stappen te nemen. Dat terwijl Kaspersky herhaaldelijk heeft aangegeven dat de aantijgingen niet terecht zijn en ook aangeboden heeft zijn broncode open te stellen. Zo zouden experts kunnen uitzoeken of er echt kwetsbaarheden in zitten.

Reactie Kaspersky

“We hebben geen geschreven – of ongeschreven – regels overtreden. Ons zakelijk model volgt verder het standaardmodel van de hele cybersecurity-industrie: We bieden gebruikers producten en diensten en zij betalen ons daarvoor,” aldus Kaspersky in zijn blog.

Volgens Kaspersky is Twitter het enige sociale medium dat zijn advertenties verboden heeft. Twitter stelt dat dit voortkomt uit “onze vaststelling dat Kaspersky Lab een verdienmodel heeft dat indruist tegen de Twitter Ads praktijken.” Overigens schijnt ook Facebook te overwegen om de advertenties van Kaspersky te verbieden.