Microsoft, Accenture en Avanade werken samen aan verticale AI-diensten

Microsoft gaat een partnerschap met Accenture en Avanade aan om zogenaamde verticale AI-diensten te bouwen. Het bedrijf wil zijn werk aan aangepaste virtual-support agents uitbreiden en wil daarmee AI-diensten op maat maken voor consumenten in specifieke industriële omgevingen.

Het partnerschap bouwt voort op de agents die Microsoft al in ontwikkeling had voor klanten als HP en Macy’s. Dat werk valt onder de noemer Dynamics 365 AI Solutions en maakt gebruik van een boel technologie van de technologiereus. Denk aan de Microsoft Knowledge Graph, Bing Data en de Microsoft Machine-reading technologie.

Uitgebreide samenwerking

Microsoft gaat samenwerken met de Accenture Applied Intelligence group om op maat gemaakte AI-oplossingen te bouwen die gericht zijn op een drietal marketen: die van consumentengoederen, telecommunicatie en retail. Door het Intelligent Customer Engagement (ICE) framework van Accenture te combineren met de AI-oplossing die Microsoft Care heeft genoemd, kunnen digitale assistenten “beter reageren op de duizenden verschillende behoeften van consumenten”.

Ook brengen Microsoft en Accenture de Intelligent Revenue Growth (IRG) naar het AI-platform van Microsoft en dan specifiek naar die van de goederenmarkt. IRG maakt gebruik van machine learning om kansen te vinden voor de sales-afdeling van bedrijven, om zo snel beslissingen te maken.

Verder maken de drie bedrijven gecombineerd nog een team van datawetenschappers, technici en data-architecten die klanten versneld toegang kunnen geven tot AI-technologie van Microsoft. Het zijn nogal wat mensen: Accenture heeft 19.500 mensen die actief werken aan de Accenture Applied Practice en Microsoft brengt er nog eens 8.000 in. Verder heeft Avanade – overigens een joint venture die Accenture en Microsoft in het jaar 2000 oprichtten – nog eens 2.000 mensen die ermee bezig zijn.