2min

Van de consumenten die gebruikmaken van Internet of Things (IoT)-apparatuur ervaart 64 procent regelmatig prestatieproblemen. Dat concludeert Dynatrace na onderzoek onder 10.000 respondenten. Inmiddels gebruikt 52 procent van de consumenten al IoT-apparaten.

De consument krijgt momenteel 1,5 keer per dag te maken met problemen. Dit cijfer zou wel eens kunnen veranderen. 62 procent verwacht namelijk dat het aantal en de frequentie gaat toenemen naarmate IoT verder groeit.

Impact organisaties

Het onderzoek onthult twee belangrijke behoeften voor organisaties die een IoT-strategie willen implementeren. Allereerst dat de IT-complexiteit toeneemt als gevolg van nieuwe cloudtechnologie. Denk daarbij aan microservices en de marktdruk om steeds sneller te innoveren. Ten tweede is het belangrijk een strategie te ontwikkelen voor het monitoren van de IoT-prestaties, om alle gebruikers de beste digitale ervaring te kunnen bieden.

Dave Anderson, digital performance specialist bij Dynatrace, stelt dan ook dat de supply chain van elk IoT-apparaat bijzonder complex is. Momenteel worstelen veel bedrijven al met de toenemende cloudcomplexiteit, die door de groei van het IoT verder wordt vergroot. Dit vanwege de gebruikte sensoren, verzamelde data en gecontaineriseerde processen.

Vertrouwen consument

Anderson geeft aan dat consumenten ook nu al problemen ondervinden met medische applicaties, slimme thermostaten en koelkasten, digitale auto- en woningsloten en virtuele persoonlijke assistenten. Hij is ook van mening dat consumenten ongeduldigere worden, waardoor ze steeds minder een slechte digitale ervaring tolereren.

De prestatieproblemen die consumenten al ondervinden met alledaagse technologie leidt tot voorzichtigheid met andere IoT-toepassingen. Zo is 85 procent bezorgd dat autonome auto’s straks niet optimaal functioneren, wat mogelijk leidt tot ongelukken. Dynatrace noemt het nog verontrustender dat 72 procent denkt dat softwarefouten in zelfrijdende auto’s ernstig letsel en dodelijke ongelukken kunnen veroorzaken.

Door de angst wil een groot deel (84 procent) liever geen autonome auto. Verder maakt 86 procent zich zorgen door een digitaal slot te worden buitengesloten en verwacht 67 procent problemen met slimme verkeerslichten.