2min

Tags in dit artikel

, , ,

Vodafone gaat consumenten die vanuit Nederland bellen naar mogelijk frauduleuze buitenlandse nummers waarschuwen voor het potentieel gevaar. De beller krijgt een spraakmelding te horen: “Let op, u belt naar een buitenlands nummer. Hier kunnen hoge kosten aan verbonden zijn. Wilt u dit niet, verbreek dan de verbinding.”

De telecomprovider hoopt dat hierdoor minder klanten onnodig kosten maken en het aantal klachten over deze vorm van fraude daalt. Vodafone geeft aan dat het vaak gaat om zogeheten Wangiri-fraude. Hierbij willen oplichters dat gebelden een duur buitenlands nummer terugbellen.

Bij dergelijke fraude belt de oplichter met een buitenlands nummer naar een Nederlands nummer. De oplichter verbreekt de verbinding voordat de gebelde het gesprek beantwoordt. Het slachtoffer ziet een gemiste oproep en belt vaak terug naar het frauduleuze buitenlandse nummer. Iedere keer als er naar dit nummer wordt gebeld, ontvangt de oplichter een deel van de belkosten.

Lastige kwestie

Vodafone doet ook op andere manieren wat aan deze vorm van fraude. Zo werden er sinds juli 2018 enkele honderden buitenlandse nummers/nummerreeksen geblokkeerd naar aanleiding van Wangiri-klachten. Het betreft hier vele duizenden gedupeerde klanten.

Het is echter wel lastig om Wangiri-fraude volledig te voorkomen. Vodafone noemt het voor providers in ieder geval onmogelijk om te voorkomen dat ze Wangiri-oproepen ontvangen, aangezien de oplichters steeds nieuwe nummers gebruiken. Door regelmatig frauduleuze nummers te blokkeren en nu ook te waarschuwen hoopt Vodafone de impact te beperken.

Verschillende telecomproviders lopen tegen het probleem van Wangiri-fraude aan. Het is onduidelijk hoe groot het probleem is. Zo stelde het CDA eerder Kamervragen, waarop staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken stelde dat  nauwkeurige cijfers ontbreken.