2min

Tags in dit artikel

, , ,

T-Mobile US en MetroPCS hebben te maken met een groot datalek dat de gegevens van bijna twee miljoen mensen heeft gelegd. Dat melden de twee bedrijven in een statement. Het lek werd op 20 augustus ontdekt en diezelfde dag nog gedicht. Dat kon niet voorkomen dat er daadwerkelijk gegevens gelekt werden.

Tegenover Motherboard stelt T-Mobile dat ruwweg drie procent van zijn 77 miljoen klanten mogelijk getroffen wordt door het lek. “Gelukkig zijn het er niet veel”, aldus een woordvoerder van het bedrijf, die niet kon vertellen hoeveel mensen er precies getroffen zijn. “We hebben het snel ontdekt en heel snel gedicht.”

Gelekte data

Er zijn geen financiële gegevens of identiteitsnummers gelekt. Wel lijkt het erop dat andere data, waaronder namen, postcodes, telefoonnummers, mailadressen, rekeningnummers en rekeningtypes (prepaid of post-paid) gelekt zijn. Het team van T-Mobile publiceerde op de website een uitgebreid statement.

Daarin valt te lezen dat het cybersecurityteam van T-Mobile de niet toegestane toegang tot bepaalde informatie direct afgesloten heeft. Er zijn, zo benadrukt het eens te meer, geen financiële gegevens gelekt. “We nemen de veiligheid van je informatie erg serieus en hebben een aantal maatregelen genomen om je persoonlijke gegevens tegen ongewenste toegang te beschermen.”

Wachtwoorden te hacken

T-Mobile biedt uiteraard zijn excuses aan klanten aan. Opvallend is verder dat in het statement van T-Mobile te lezen viel dat er geen wachtwoorden gelekt zijn. Tegenover Motherboard meldt het bedrijf echter dat versleutelde wachtwoorden gelekt zijn. Ook stellen bepaalde onderzoekers tegenover de site van Vice dat de wachtwoorden eenvoudig gekraakt kunnen worden.

Klanten die te maken hebben met de hack worden door het bedrijf benaderd. Ze hoeven volgens het bedrijf geen actie te ondernemen, maar kunnen voor vragen contact opnemen met de klantenservice. Verder stelt CEO John Legere nog dat het altijd een goed idee is om je wachtwoord met enige regelmaat te veranderen: