2min

Afgelopen kwartaal was er sprake van flinke krimp op de Nederlandse mobiele markt. In het tweede kwartaal van 2018 was de markt goed voor een omzet van 938 miljoen euro; 8,2 procent minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is op jaarbasis vergelijkbaar met het eerst kwartaal.

Dat meldt Telecompaper in de kwartaalrapportage over de mobiele markt. De krimp van de markt komt volgens kenners voort uit de invloed van regelgeving, toegenomen prijsdruk en de sterke concurrentie. Twee bedrijven zagen hun marktaandeel nog groeien: Tele2 en KPN en Vodafone maakte de grootste krimp door.

Grootste klappen

Van de vier operators met een eigen netwerk zag Tele2 als enige groei op de kwartaalomzet (+13,8 procent). Het bedrijf blijft de kleinste, maar heeft nu wel een marktaandeel van 6,7 procent. Verder zag KPN zijn aandeel het minste krimpen (-5,8 procent) en heeft het nu een marktaandeel van 41,7 procent. T-Mobile zag iets meer omzetdaling (-7,2 procent) en heeft nog een aandeel van 22,8 procent. Vodafone, dat zijn mobiele omzet combineert met Ziggo, moest een krimp van 15,9 procent verwerken en heeft nog een marktaandeel van 28,8 procent.

Dat de mobiele markt gekrompen is, valt volgens de providers vooral te wijten aan zaken als nieuwe en toegenomen regulering. Ook is er prijsdruk en zware concurrentie. Vodafone berekende bijvoorbeeld dat nieuwe regulering een invloed had van 17 miljoen euro, wat voortkwam uit een combinatie van lagere inkomsten voor het afwikkelen van gesprekken en gedaalde roaminginkomsten.

Blijvende krimp

Verwacht wordt dat de markt zal blijven krimpen. Dit jaar zal de totale krimp volgens de voorspellingen zo’n vier procent bedragen, waarmee de totale markt naar 3,9 miljard euro in 2018 daalt. Verder wordt ook over het gehele jaar een krimp verwacht met 1,8 procent naar 3,7 miljard euro.

Dat komt volgens analisten voort uit het feit dat de concurrentie en prijsdruk blijven bestaan. De groei van omzet uit data en andere aanvullende diensten zou niet genoeg zijn om dat te compenseren.