McKinsey stelt nieuwe Agile-methodes voor voor automatisering en AI

Diverse bedrijven, waaronder Spotify, Ericsson en Microsoft, hebben de Agile-methode geadopteerd. Maar volgens een recente analyse van Agile-bedrijven door Federico Berruti, Geet Chandrate en Zaid Rab van McKinsey, zijn er veel complicaties bij het gebruik van Agile-methodes in digitale scenario’s, meldt ZDNet

De complicaties doen zich onder meer voor vanwege onvolwassen technologie en het feit dat “organisaties het moeilijk vinden om met duizenden processen waar duizenden werknemers bij betrokken zijn een werkbare road map op te stellen voor grootschalige automatisering.”

Daarnaast brengen kunstmatige intelligentie (AI) en automatisering diverse wijzigingen aan de banen van werknemers met zich mee, waardoor de problemen groter worden. Bovendien blijkt scrum – met een nadruk op het onderverdelen van werk in kleinere componenten, scrum masters en ownership van processen – niet de beste aanpak als automatiseringsprojecten die diverse delen van het bedrijf nodig hebben geschaald moeten worden.

Agile automation

De onderzoekers van McKinsey komen echter met een nieuwe manier om Agile-methodes naar high-scaling automatiseringsomgevingen te brengen, wat zij “Agile automation” noemen. Agile automation is gebouwd op scrum-aanpakken, maar past zich aan aan de schalingseisen van AI- en automatiseringsomgevingen.

De nieuwe methode bestaat uit vijf belangrijke componenten, waaronder de structuur van het team. Volgens McKinsey is het team het belangrijkste onderdeel. Het team zou moeten bestaan uit een product owner en een expert op het gebied van business, die werkt met ontwikkelaars, testers, IT-werknemers en aandeelhouders.

Daarnaast wordt aangeraden om het proces volledig te definiëren, voor het ontwikkelaarswerk begint. Op die manier moet verzekerd worden dat “het project integreert met het grotere bedrijf en voldoet aan de eisen van regelgevers en andere beperkingen”. Verder worden trigger-driven stories aangeraden, die helpen bij “het onderverdelen van het project in behapbare stukken”. Daarbij worden de gebruikelijke user stories dus achterwege gelaten.

Ook belangrijk is Release-management. “Haal releases van het prototype en productiesoftware van elkaar los”, en publiceer ze op basis van “een gecontroleerd schema dat goed gecoördineerd wordt met de delen van het bedrijf die getroffen worden”.  Tot slot beveelt het McKinsey-team een “specifiek program-kantoor dat expertise biedt, good practices neerzet en de voortgang van de algemene automation-inzet monitort” aan.