Oracle voegt intelligentie functies toe aan cloud-applicaties

Oracle rolt deze week een aantal updates uit voor zijn cloud-applicaties, waarmee er meer automatisering en intelligentie in de applicaties moet komen. Het gaat om updates voor ERP, HCM, CX en Data Cloud. Daarnaast krijgt het SaaS-portfolio diensten voor het managen van abonnementen.

De Enterprise Resource Planning (ERP) Cloud en Enterprise Performance Management (EMP) Cloud krijgen een aantal updates die gedreven zijn door kunstmatige intelligentie (AI). De applicaties krijgen onder meer Intelligent Process Automation, waarmee er intelligente op regels gebaseerde verwerkingsmogelijkheden worden toegevoegd voor de automatisering van arbeidsintensieve taken. Daarnaast komt er een nieuwe chatbot-assistent voor het rapporteren van uitgaven.

ERP Cloud krijgt verder door AI aangedreven mogelijkheden voor betalingen, waarmee organisaties slimme aanbiedingen voor specifieke leveranciers kunnen maken. De functie bekijkt het profiel en de risicodata van een leverancier, en suggereert vervolgens aanbiedingen die een organisatie kan doen in ruil voor een vroege betaling van uitstaande facturen. De aanbevelingen worden verder gebaseerd op data van leveranciers, data van aankopen, facturen en andere details.

De EMP Cloud krijgt AI-mogelijkheden voor het managen van prestaties. Door moeilijk te vinden datapatronen te herkennen, moet EMP Cloud helpen bij het verbeteren van de zakelijke impact van financiële en operationele beslissingen.

CX Unity

Oracle rolt verder CX Unity uit, een dienst die al een integratie met CX Cloud heeft, om een enkel, dynamisch beeld van een klant te bieden. Het combineert daarvoor data van de klant uit de gehele organisatie – zowel offline als online – en data uit bronnen van derde partijen. Aan de hand van machine learning moet CX Unity helpen bij het maken van een optimale klantervaring.

Verder kondigde Oracle een nieuwe dienst voor het managen van abonnementen aan. Daarmee moeten organisaties voordeel kunnen doen met de groeiende voorkeur van klanten voor producten en diensten op basis van abonnementen. De dienst biedt ervaringen voor verkopen, ondersteuning, facturen, het herkennen van omzet, de tevredenheid van klanten en het vernieuwen van een abonnement.

Gisteren werd verder al bekend dat Oracle ook AI-functies toevoegt aan zijn HCM Cloud. Die tools moeten helpen bij het rekruteringsproces en het verminderen van personeelsverloop.