1 min

Tags in dit artikel

, ,

Online veilinghuis eBay en zoekgigant Google hebben een samenwerking aangekondigt, waaronder Google diverse sites van eBay zal gaan voorzien van reclame die werkt in combinatie met de VoIP service Skype.

Toen eBay afgelopen mei een grote advertentiedeal voor haar Amerikaanse site met Yahoo! aankondigde, dachten velen dat het bedrijf het wilde opnemen tegen de advertentiemonopolie van Google. Niets blijkt echter minder waar, want Google gaat de advertentie’s voor alle eBay sites buiten de Verenigde Staten gaan verzorgen, zo hebben beide bedrijven gisteren bekendgemaakt.

Behalve dat Google haar advertentiesysteem gaat koppelen aan de eBay sites, zullen beide bedrijven ook zogenaamde click-to-call advertenties gaan ontwikkelen. Als een gebruiker Skype heeft en hij klikt op deze advertentie dan kan hij direct telefonisch in contact komen met de verkoopafdeling of servicedesk van het bedrijf in de reclame. Beide bedrijven zullen in 2007 beginnen met het testen van deze reclames.

Terwijl het internet maar doorgroeit, is het opmerkelijk om te zien dat bedrijven op sommige punten enorme concurrenten zijn, maar op andere punten weer samenwerken. Zo heeft Google sindskort ook een eigen betaalsysteem en een soort van prikbord waar mensen producten kunnen aanbieden, twee diensten waar eBay groot mee is geworden. Maar de mogelijkheid voor Google om de 100 miljoen Skype klanten van eBay te bereiken en de mogelijkheid voor eBay om te beschikking over de internationale e-commerce zaken van Google is een stuk interessanter dan de concurrerende posities.