3min

Tags in dit artikel

, , , , ,

De Oracle Education Foundation heeft de winnaars bekend gemaakt van de ThinkQuest International 2006-competitie. De wedstrijd daagt studenten en leraren uit innovatieve en leerzame websites te ontwerpen die ze wereldwijd met anderen
kunnen delen.

Winnaars waren afkomstig uit 17 landen waaronder Australië, Bulgarije, Canada, Kroatië, Egypte, Duitsland, Hong Kong, India, Indonesië, Nederland, de Filippijnen, Roemenië, Singapore, Zwitserland, de Verenigde Staten, Uzbekistan en Vietnam.

De internationale ThinkQuest-competitie bestaat twaalf jaar en wordt wereldwijd door leraren gezien als een effectieve manier om studenten online te laten samenwerken. Naast het vergaren van kennis
over het publiceren op internet en het ontwerpen van sites, vergaren studenten ook kennis over fundamentele vaardigheden die gebruikt worden bij onderzoek, schrijven, teamwork en project management. Alle deelnemende websites worden gepubliceerd in de populaire ThinkQuest Library, een populaire bron van kennis die maandelijks door miljoenen wordt bezocht. In Nederland wordt er jaarlijks een nationale ThinkQuest-competitie georganiseerd door Kennisnet.

De wedstrijd die in augustus 2005 begon, gaf teams ongeveer 8 maanden de tijd om hun project af te ronden. Door samen te werken, leverden studenten en leraren uit de hele wereld 658 educatieve websites in. Hieruit werden 12 winnaars geselecteerd. Een
internationaal panel van vrijwilligers vormde de jury. Zij selecteerde binnen drie leeftijdsgroepen de winnaars van de eerste, tweede en derde plaats en de eervolle vermelding. Ook is er een award voor het team dat wereldwijde perspectieven het beste in beeld bracht.

In de categorie 19 jaar en jonger won de website e-Divide: Information Inequality. Een van de deelnemende studenten uit dit team was de zeventien jarige Gerben Geijteman uit Noordwijk, studerend aan de Haagse Hogeschool. Het onderwerp van de website is de ongelijkheid in toegang tot informatietechnologie in het onderwijs. Het is een onderwerp dat een toenemende interesse heeft van organisaties en overheden, maar heeft weinig publieke zichtbaarheid. De website geeft weer hoe dit van invloed is op de jongere generatie en hoopt het bewustzijn van ongelijkheid te laten toenemen. Ook behandelt de site oorzaken, gevolgen en potentiële oplossingen van het probleem. De site is gericht op leraren, studenten, beleidsmakers, het publiek in het algemeen en de jonge generatie van
het nieuwe millennium.

De teams ontwierpen websites over onderwerpen die varieerden van oude beschavingen en vogelgriep tot armoede in ontwikkelingslanden. Alle onderwerpen geven echter de focus op wereldwijde samenwerking weer. “ThinkQuest motiveert jonge mensen om nieuwe ideeën te verkennen en verder te kijken dan fysieke, sociale en economische barrières, “aldus Shakeeb Rahman, een student uit een winnend team. “In essentie gaan we er bij deze competitie van uit dat je met iedereen in de wereld kunt samenwerken. Daarom worden studenten aangemoedigd om teamleden en middelen te zoeken over de hele wereld en daarna samen te werken aan een doel. Tijdens het samenwerkingsproces ontwikkelen studenten nieuwe vaardigheden en ze ontwikkelen
relaties met leeftijdsgenoten met verschillende achtergronden.”

Winnende teams worden uitgenodigd om naar het ThinkQuest Live event af te reizen die
wordt gehouden in San Francisco, Californië, waar ze mooie prijzen zullen ontvangen waaronder laptops en digitale camera’s.