G Suite integreert Google Docs API om documenten en updates te automatiseren

G Suite heeft een integratie gekregen met de Google Docs API, waardoor er diverse nieuwe mogelijkheden bij zijn gekomen. Dat meldt Silicon Angle. De API werd vorig jaar aangekondigd als een preview voor ontwikkelaars, maar wordt nu breder uitgerold.

De API is bedoeld om het eenvoudiger te maken voor gebruikers om te verbinden met de apps die ze dagelijks gebruiken. Daardoor moet het mogelijk worden om zakelijke processen te automatiseren, door gebruik te maken van de real-time samenwerkingsmogelijkheden van Docs.

Eén manier waarop de API kan helpen, is door “consistentie en accuraatheid” te behouden bij belangrijke zakelijke documenten, aldus Google. De Docs API maakt het bijvoorbeeld eenvoudiger om facturen te genereren. Werknemers kunnen vervolgens informatie toevoegen, zoals nieuwe nummers voor de facturen, en ze automatisch naar klanten laten versturen als zij moeten gaan betalen.

Daarnaast laat de API documenten van content management systemen geïmporteerd en geëxporteerd worden naar G Suite, waardoor het mogelijk is om samen te werken, zonder het systeem te verlaten. Nog een mogelijkheid is om de API te gebruiken om programmatische bewerkingen te maken aan documenten, om zo min mogelijk fouten te laten ontstaan.

Zapier

Ook werkte Google samen met een bedrijf genaamd Zapier, zodat G Suite-gebruikers eenvoudig nieuwe documenten kunnen maken vanaf templates die eigen workflows gebruiken. “Ben je bijvoorbeeld een HR-manager, dan gebruik je mogelijk hetzelfde template voor brieven met aanbiedingen”, aldus de internetgigant. “In plaats van met de hand de informatie toe te voegen, kun je de Docs API gebruiken om de details automatisch in te laten vullen als een kandidaat in het juiste stadium zit.”

Google maakte eerder dit jaar bekend de prijzen van G Suite voor het eerst in een decennium te verhogen. Waar een basisabonnement eerder 5 dollar per gebruiker per maand koste, is dat nu 6 dollar. G Suite Business gaat van 10 naar 12 dollar per maand per gebruiker. De Enterprise-variant kreeg geen prijsverhoging.