Salesforce updatet Health Cloud om andere gezondheidsfactoren mee te nemen

Salesforce heeft zijn Health Cloud een update gegeven om andere gezondheidsfactoren mee te nemen. Deze zogenaamde social determinants kunnen voortaan ingevoerd worden door medische professionals, waarna de informatie gebruikt kan worden om te bepalen hoe ze met patiënten om moeten gaan. Dat meldt ZDNet.

Social determinants zijn factoren die impact kunnen hebben op de gezondheid. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de toegang tot vervoer of de veiligheid van een buurt. “De voorhoede van de gezondheidszorg schuift weg van het ziekenhuis en naar alle andere plekken – het huis, de werkvloer en de levensstijl”, aldus dr. Joshua Newman, chief medical officer bij Salesforce. “We hebben de tools nodig die we in andere industrieën hebben om ons te bereiken op manieren die verschillen per persoon.”

Toepassingen

Een arts wil de nieuwe functie in Health Cloud bijvoorbeeld gebruiken om te ontdekken of patiënten toegang hebben tot het vervoer dat vereist is om langs te komen voor nieuwe afspraken. De functie kan medische providers helpen om die informatie te verzamelen en vervolgens op basis daarvan actie te ondernemen. In deze situatie kunnen ze bijvoorbeeld de Salesforce Cloud gebruiken om patiënten te verbinden met een vervoersdienst.

De informatie moet vooral handmatig ingevoerd worden. Daarnaast kunnen gebruikers data importeren van andere bronnen. Uiteindelijk moet er ook data geïmporteerd kunnen worden die uit complexe analytics en AI komen. “Ik kan een toekomst zien waarin dit gebeurt, omdat veel van de data er is, of je nu naar postcodes kijkt of naar wat mensen komen”, aldus Newman. “De data om dit soort dingen uit te zoeken is aanwezig.”

Ziekenhuizen en vergelijkbare organisaties kunnen social determinants-data gebruiken om persoonlijke, kostenefficiënte zorg te leveren. Zo kunnen zij informatie over het opleidingsniveau van een patiënt gebruiken om vast te stellen of ze thuiszorg nodig hebben na een medische procedure, of dat herinneringen via een mobiele app volstaan.

 Field Service Lightning

Salesforce integreert de Health Cloud ook met Field Service Lightning, een product om werknemers in het veld te coördineren. Dit kan handig zijn voor grote organisaties die steeds vaker de zorg voor patiënten in hun huis coördineren.

Tot slot is er een integratie met de Marketing Cloud, waarmee ziekenhuizen en andere gezondheidsorganisaties patiënten in verschillende “journeys” kunnen plaatsen. Wil een provider bijvoorbeeld bepaalde patiënten op de hoogte stellen van een huidverzorgingskliniek, dan kunnen ze een lijst van patiënten opstellen in de Health Cloud en de Marketing Cloud gebruiken om ze een e-mail te sturen of ze via sociale media te bereiken.