2min

Tags in dit artikel

,

Burger@Overheid.nl vindt het online zetten van risicokaarten een goed initiatief, maar heeft kritiek op de uitvoering. De informatie is niet compleet en verbrokkeld. In een brief aan de voorzitter van het Interprovinciaal Overleg (IPO) wordt gevraagd om maatregelen.

De risicokaart is een weergave van verschillende risico’s in de directe omgeving, zoals ongevallen met brandbare, explosieve en giftige stoffen, grote branden of verstoring van de openbare orde. Burger@overheid.nl juicht het toe dat deze informatie op internet is gezet. De burger kan zich hierdoor beter voorbereiden op een eventuele ramp. Mocht die zich onverhoopt voordoen, kan hij beter en sneller reageren. De risicokaart is daarom een goede uitwerking van ‘Denk Vooruit’: een campagne gericht op actief burgerschap bij mogelijke calamiteiten. Burgers moeten dan wel op de risicokaarten kunnen vertrouwen.

Nu de laatste provincie (Noord-Brabant)is ‘aangesloten’, heeft burger@overheid.nl een snelle scan gemaakt van de risicokaarten. Hierbij is een aantal zaken opgevallen. Zo worden in 5 van de 12 provincies niet alleen de risico’s genoemd, maar ook de mogelijke effecten als gevolg van een ramp. De provincies Utrecht, Overijssel, Drenthe, Groningen en Friesland bieden deze mogelijkheid wel, de andere provincies niet. Opvallend is ook dat de informatie soms niet op elkaar aansluit. Op de Brabantse kaart vind je bijvoorbeeld niets over de risico’s van de kerncentrales in Zeeland en direct over de grens in België. De provincie Zeeland geeft wel informatie over de ‘buren’. Burger@Overheid.nl vindt dat iedereen in Nederland recht heeft op dezelfde informatie.

Al eerder is duidelijk geworden dat risicokaarten niet altijd ‘compleet’ zijn: op de gemeentelijke risicokaart van de gemeente Zoetermeer staat andere informatie over vuurwerkopslag dan op de kaart van Zuid-Holland. De vraag is wie je nou als burger kan vertrouwen: de overheidsinstantie die het dichtst bij huis is (de gemeente) of de overheidsinstantie die ‘erover gaat’ (de provincie). Burger@Overheid.nl vindt dat de overheid als één concern moet optreden.

Als je kijkt naar de betrouwbaarheid van de risicokaarten gaan alle provincies in tegen de BurgerServiceCode door in een voorbehoud simpelweg te verklaren dat er aan de informatie géén rechten kunnen worden ontleend. Burger@Overheid.nl wijst dit met kracht van de hand. Overheidsinstanties eindigen een brief tenslotte ook niet met de mededeling dat je vooral niet moet denken dat je je op de inhoud kunt beroepen. De disclaimer-cultuur past niet bij een transparante overheid, en moet onmiddellijk worden afgeschaft.

Een laatste kritiekpunt is dat de applicatie waarmee je de kaarten bekijkt, niet bepaald uitblinkt in snelheid. Dit terwijl je juist van een risicokaart mag verwachten dat je snel wegwijs wordt gemaakt.

In een brief aan de voorzitter van het Interprovinciaal Overleg, de Zuid-Hollandse Commissaris van de Koningin Franssen, vraagt Burger@Overheid.nl of hij de kritiekpunten herkent en of hij er iets tegen gaat ondernemen. In dat geval is Burger@Overheid.nl bereid ondersteuning te verlenen, door te adviseren over toepassing van de
BurgerServiceCode.