1 min

Tags in dit artikel

, ,

De website van de winkelketen Hennes en Mauritz, beter bekend als H&M, heeft vannacht door een groot bezoekersaantal een tijd uit de lucht gelegen. De oorzaak hiervan was dat klanten van H&M uit Nederland en Scandinavië vanaf 00:00 op de site terecht konden om de collectie van ontwerpers Victor & Rolf online te bestellen.

De website van H&M bleek echter niet bestendig tegen de grote bezoekersaantallen. Al na het eerste half uur dat de actie van start ging, was de site al haast onbereikbaar geworden. Het laden van de pagina duurde maar liefst vier minuten. Dit verklaard Keynote, een specialist op het gebied van online en mobile business performance. Om 04:55 uur verscheen er een foutmelding waardoor er tot 06.00 uur helemaal geen aankopen meer gedaan konden worden. Het ergste is inmiddels geweest want de website is weer gewoon normaal bereikbaar.

Managing director, Haran Sold, van Keynote: "Het komt opzich best vaak voor dat (grotere) bedrijven bij vergelijkbare acties de grote aantallen bezoekers op hun site niet aankunnen. Bedrijven hebben vaak geen inzicht in wat voor de site het maximale aantal bezoekers zou kunnen zijn. “Bij het opzetten van speciale acties via hun website zouden bedrijven eerst met load testing moeten kijken of hun infrastructuur berekend is op de hoeveelheid bezoekers die dit aantrekt. Op deze manier kunnen zij uiteindelijk ook het maximale rendement uit hun actie halen.”