1 min

Tags in dit artikel

, ,

Microsofts nieuwe mediaplayer, de Zune, is alomtegenwoordig op het internet niet altijd in een positieve context terug te vinden. En alsof dat nog niet genoeg is, komt Softpedia nu met het nieuws dat Microsoft de term ‘Zune’ helemaal niet zelf heeft bedacht.

In feite is de naam ‘Zune’ bedacht door Lexicon Branding, een bedrijf dat merknamen voor bedrijven verzint. Blackberry, Pentium, Powerbook en Onstar komen stuk voor stuk van de hand van Lexicon Branding.

‘Onze strategie was simpel: probeer vooral niet op de iPod te lijken en probeer hem bovenal niet te verslaan, integendeel, creëer een woord dat een eigen identiteit aan Microsofts player geeft’, wist David Placed te vertellen, stichter en tevens CEO van Lexcion Branding.

Er werden drie teams, elk bestaande uit twee personen, op het project gezet, waarvan er slechts één team wist dat het voor Microsofts nieuwe mediaplayer een naam moest verzinnen. Het andere team kreeg te horen dat het met een naam op de proppen moest komen voor Sonys nieuwe MP3-speler, terwijl het derde team in de veronderstelling was dat ze een nieuwe merknaam aan het verzinnen waren voor ‘MTV’s broadband experience’.

En alsof die drie teams nog niet genoeg waren, werden 60 hoogopgeleide taalkundigen ingezet in welgeteld 39 landen, om zo inzicht te krijgen in de laatste nieuwe trends in de muziek- en videomarkt. Die zestig personen voorzagen de drie teams ook van alle woorden, woorddelen, klanken en metaforen op het gebied van ‘next generation entertainmaint systems’, voegde Placek er nog aan toe.