Salesforce getroffen door grote storing na databasefout

Salesforce kende afgelopen weekend één van zijn grootste storingen ooit, nadat het bedrijf genoodzaakt werd om grote delen van zijn infrastructuur stil te leggen.

Het probleem ontstond nadat Salesforce een verandering doorvoerde in zijn productieomgeving. Die brak de instellingen voor toegangsrechten binnen organisaties, waardoor werknemers toegang kregen tot alle bestanden van hun bedrijf.

Volgens verschillende berichten op Reddit ging het daarbij niet alleen om lees-, maar ook schrijftoegang, waardoor werknemers met kwade bedoelingen bedrijfsdata konden manipuleren.

Problematisch script

Salesforce legt de oorzaak bij “een implementatie van een databasescript, die gebruikers onbedoeld bredere gegevenstoegang gaf dan de bedoeling was”. Het script in kwestie trof alleen gebruikers van Salesforce Pardot, een tool voor marketing automation. Uit voorzichtigheid besloot de CRM-specialist evenwel om al zijn diensten tijdelijk uit te schakelen voor zowel huidige als oude Pardot-klanten.

“Als gevolg hiervan hebben klanten die niet zijn getroffen mogelijk ook een verstoring van de service ervaren, waaronder klanten die Marketing Cloud-integraties gebruiken”, aldus Salesforce in een reactie aan ZDNet. Vooral klanten in Europa en Noord-Amerika ondervonden een impact.

Salesforce heeft ondertussen de toegang voor de meeste klanten opnieuw hersteld, maar een kleine subset gebruikers zou nog altijd problemen kunnen ondervinden. Zij kunnen hier terecht voor meer informatie.