Elk jaar publiceert marktonderzoek-specialist Klaus van der Berg een onderzoek naar de trends van het komend jaar. Omdat deze lijst veel resultaten kent die niets met techniek te maken hebben, is er ook een gefilterde lijst gemaakt.
De lijst is hieronder te vinden.
Hot | Not |
---|---|
Robotica Domestica | Menselijk huishoudelijk werk |
YouTube | MTV |
Webprofiel | Visitekaartje |
MySpace | Etentjes |
Yahoo | |
iPod & iTunes | Mp3 |
Elektronisch leren | Schoolmoorden |
Four Play | Triple Play |
Gratis VoiP | Telefoonrekeningen |
Glasvezel | Adsl |
SecondLife | In Real Life (IRL) |
Zakenlunch | |
Hyves | Schoolreünies |
Silicon(e) Valley | Hollywood Hills |
Home Hologram | Home Cinema |
Beamer | Flat TV screen |
Virtual catwalk | Fashion Week |
PayPal | Betaalautomaten |
Wat opvallende resultaten zijn natuurlijk Google dat populairder is dan Yahoo en de beamer die populairder is dan de LCD televisie. Niet erg opmerkelijk is dat alles wat digitaal is steeds populairder wordt, dat geldt ook voor het virtuele leven.
Natuurlijk moeten mensen dit niet al te letterlijk gaan nemen en er niet naar toe gaan werken, zo benadrukt ook de onderzoeker, Klaus van der Berg: "hoewel marktonderzoek en trendvoorspelling serieuze zakelijke middelen zijn, vinden de meeste consumenten het aan het einde van het jaar interessant om zich te informeren over de trends voor het komende jaar. Voor allerlei soorten mensen zijn de nieuwe trends leuke en grappige weetjes."