1 min

Tags in dit artikel

, ,

Zo’n twee weken geleden publiceerde Techzine een artikel waarin het nut van DRM openlijk in vraag werd getrokken door grote spelers op de muziekmarkt. Afgelopen weekend werd daar in Cannes een vervolg aan gegeven, daar zijn topbazen samengekomen om te discussiëren over te toekomst van DRM.

John Kennedy, voorzitter van de IFPI – International Federation of the Phonographic Industry – heeft ondertussen verklaard dat dit jaar geëxperimenteerd zal worden met de verkoop van DRM-vrije muziek. Men zal onderzoeken of zo’n stunt de verkoop van legale muziek op het internet kan opkrikken.

De RIAA reageerde kritisch op het nieuws. Zij vinden nog steeds dat strengere wetten in verband met up- en downloaden van muziek de enige goede anti-piracymethode is. Het is echter onwaarschijnlijk dat de RIAA gehoord zal worden, want bij de consument is de RIAA allesbehalve geliefd.

De consument vindt het namelijk niet aangenaam om te horen dat het muziek niet op haar MP3-speler kan zetten of branden op een CD. En laat het nou net de bedoeling zijn van de muziekmaatschappijen om dichter bij de consument te komen om zo de verkoop te stimuleren.