Lenovo geeft duidelijkheid over mobiele strategie

Chen Xudong, een topman bij Lenovo, heeft duidelijkheid verschaft over de mobiele strategie van het Chinese bedrijf en wat er met de Motorola-toestellen gaat gebeuren. Er gaat het komende jaar veel veranderen en de vraag is of Lenovo de fans van het Motorola-merk weet vast te houden.

Lenovo heeft een zeer duidelijke strategie van de smartphonedivisie van het bedrijf. Om te beginnen worden beide mobiele afdelingen nu echt samengevoegd. Verder zal Lenovo geen goedkope smartphones meer op de markt brengen onder het Moto-label, wat zeer hoogstwaarschijnlijk het einde betekent voor de Moto E en Moto G-series. Deze series zullen worden vervangen door een Lenovo Vibe-smartphone.

Er verschijnen dus nog wel high-end toestellen onder het Moto-label, deze toestellen zullen vanaf nu ook allemaal voorzien zijn van een vingerafdrukscanner. Iets wat op de Moto-toestellen nog steeds ontbrak. Verder zullen alle Moto-toestellen voorzien zijn van een scherm van minimaal 5 inch, kleinere toestellen komen er niet. Verder zal het ontwerp van de Moto-toestellen op de schop gaan zodat het zowel klanten uit het Oosten als het Westen aanspreekt. Hoe drastisch Lenovo het ontwerp gaat aanpassen is niet duidelijk, dat zal duidelijk worden bij de presentatie van het eerste Moto-toestel, waarschijnlijk in februari.

Veel Moto-fans zijn vooral enthousiast over de kale Android-installatie die wordt meegeleverd op de toestellen. Motorola hield de aanpassingen altijd zeer beperkt in vergelijking met de standaard Android-omgeving van Google. Lenovo heeft besloten om de eigen Lenovo UI en de Moto UI te gaan samenvoegen in een compleet nieuw te ontwikkelen UI die in 2017 moet verschijnen. Dat betekent waarschijnlijk dat op de Lenovo toestellen minder bloatware komt te staan, maar op de Moto-toestellen een stuk meer. Lenovo is er namelijk niet vies van om flink wat software mee te leveren, dat doet het op de laptops namelijk ook.

Tot slot heeft Lenovo bekendgemaakt dat er in 2016 niet meer dan 15 smartphones worden uitgebracht verdeeld over het Lenovo en Moto-label. De Lenovo Vibe-toestellen zullen waarschijnlijk dit jaar hun intrede maken op de Nederlandse en Belgische markt.