2min

Tags in dit artikel

,

Het is belangrijk om te investeren in digitale competenties, blijkt uit een onderzoek dat Riverbed uit liet voeren. Volgens dat onderzoek zijn die competenties namelijk onmisbaar bij het bereiken van bedrijfsdoelstellingen.

Maar liefst 98 procent van de respondenten uit de EMEA-regio stelt dat digitale competenties belangrijk zijn voor bijvoorbeeld omzetgroei, servicekwaliteit, het waarmaken van de bedrijfsmissie, klanttevredenheid en winstgroei.

Voor het onderzoek werden ruim vijfhonderd ondervraagde senior bedrijfs- en overheidsmanagers in Noord-Amerika, de EMEA-regio en APAC-regio ondervraagd.

Tekort aan digitale competenties

Opvallend is dat 56 procent van de EMEA-respondenten stelt dat ze moeite hebben om hun doelstellingen te behalen, omdat ze een tekort hebben aan digitale competenties.

Ook zegt 67 procent van de EMEA-respondenten dat hun digitale-competentiekloof een negatieve invloed heeft gehad op de gebruikerservaring. Mogelijk is dat de reden dat bijna de helft aangeeft dat het digital experience-management verbeterd moet worden.

IT speelt een belangrijke rol bij het dichten van de competentiekloof, en die IT moet flexibel zijn. 78 procent van de high-performers wereldwijd geeft dan ook aan dat het moderniseren van de IT-infrastructuur en transformatie de belangrijkste digitale competenties zijn om hun doelstellingen te behalen.

Focus en communicatie

De high-performers stellen verder dat betere communicatie en samenwerking tussen IT en de rest van de organisatie de digitale prestaties en gebruikerservaring significant kunnen verbeteren.

Deze groep vindt bovendien een constante focus belangrijk. Zo zet 57 procent zich volledig in voor het verbeteren van alle digitale competenties, tegenover 46 procent van de andere groepen.

High-performers gebruiken bovendien een bredere aanpak om de competenties te ontwikkelen. Het gaat bijvoorbeeld om een breed opgezet digitaal-competentiecentrum of het aanstellen van een Chief Digital Officer.

Gezondheidszorg

De grootste problemen doen zich voor bij de gezondheidszorg. Daar ziet slechts 56 procent van de respondenten wereldwijd het voordeel van digitale strategieën. In de retailbranche is dat maar liefst 74 procent.