4min

Tags in dit artikel

, ,

Het pleidooi tegen DRM, dat Apple topman Steve Jobs deze week op de website van Apple hield, krijgt niet veel steun van andere bedrijven en organisaties in de muziekwereld.

Alhoewel veel consumenten het eens zullen zijn geweest met de roep van Jobs om DRM systemen af te schaffen, hebben een aantal bedrijven en organisaties andere meningen over dergelijke beveiligingen. Sterker nog, het lijkt erop dat veel bedrijven de kant van een aantal overheden die kiezen, die Apple oproepen om haar FairPlay DRM systeem onder licentie te delen met andere bedrijven.

RIAA: Apple moet DRM systeem delen

Jobs liet in zijn verhaal weten dat de platenmaatschappijen geen probleem zouden hebben met het opheffen van DRM systemen, maar Mitch Bainwol, CEO van de Recording Industry Association of America (RIAA) denkt daar anders over. Hij ziet liever dat Apple ervoor kiest om het FairPlay DRM systeem middels een licentiesysteem vrijgeeft voor andere bedrijven, zodat muziek die gekocht wordt via iTunes ook af te spelen is op andere apparaten dan een iPod.
Jobs besprak deze variant ook in zijn pleidooi, maar wees dit van de hand, omdat het FairPlay systeem dan binnen de kortste keren uitgelekt en gekraakt zou zijn.

‘DVD’ John Lech Johansen: Apple concurrenten maken geen kans bij kopende iPod eigenaren.

Ook John Lech Johansen, bekend omdat hij het CSS beveiligingsysteem op DVD’s kraakte, is het niet eens met de speech van Jobs. Alhoewel hij een fervent tegenstander is van DRM systemen, vindt hij dat Jobs niet eerlijk is in zijn verhaal. Jobs meldde dat er 90 miljoen iPods in omloop zijn en circa twee miljard liedjes zijn verkocht, wat zou betekenen dat er op elke iPod gemiddeld maar 22 nummers zouden staan die via iTunes gekocht zijn. Er zou volgens Jobs dus nooit sprake kunnen zijn van een gedwongen koppeling tussen iTunes en iPod, iets waar veel overheden nu op tegen zijn.

Johansen laat echter weten dat lang niet alle iPods in gebruik zijn en dat veel iPod gebruikers nog nooit een nummer via iTunes gekocht hebben. Pas als Apple bekendmaakt hoeveel iTunes klanten er zijn en hoeveel nummers deze klanten gemiddeld aanschaffen, kan er volgens Johansen bekeken worden of er een koppeling is tussen de iPod en iTunes. Juist de iPod eigenaren die muziek kopen zijn namelijk gebonden aan iTunes en kunnen dus nooit muziek kopen bij een concurrent als Microsoft of Sony.

Volgens Johansen, die het FairPlay systeem al eens wist te kraken, is het onzin dat het vrijgeven van FairPlay onder licentie zou betekenen dat het systeem binnen de kortste keren gekraakt zou zijn. Hij wijst daarbij op het PlaysForSure DRM systeem van Microsoft. Dit systeem wordt door meerdere partijen gebruikt onder licentie, maar is volgens Johansen minder vaak gekraakt dat FairPlay. Overigens is Microsofts Zune speler net als de iPod een gesloten systeem, maar volgens Johansen is dat een keuze vanuit zakelijk oogpunt en niet vanuit oogpunt van het DRM systeem.

SanDisk: Consument heeft niets aan gesloten DRM systeem.

Een ander tegengeluid is te vinden bij CEO Eli Harari van SanDisk. Zijn bedrijf maakt ook muziekspelers en SanDisk heeft een DRM systeem dat bij veel muziekwinkels wordt gebruikt. Dit systeem werkt ook met andere spelers en wordt ondersteund door de vier grote platenmaatschappijen.
Volgens Harari is een DRM systeem dat winkel en speler koppelt nooit in het voordeel van de consument en hij sluit zich dan ook aan bij de kritiek die de laatste tijd in veel landen op Apple geleverd wordt. Hij raadt Jobs dan ook aan om zich niet teveel te bemoeien met dit soort zaken en de beslissingen over DRM aan de platenmaatschappijen te laten.

Analisten verdeeld over DRM

Alhoewel sommige analisten het met Jobs eens zijn, denken andere analisten dat hij ook de hand in eigen boezem moet steken. Zo vindt analist Doug Mitchelson van de Deutsche Bank dat Apple samen met andere bedrijven bij de muziekindustrie moet aandringen op een DRM standaard. Veel muziekbedrijven zijn bang dat muziek zonder DRM volop gedeeld wordt tussen consumenten en volgens Mitchelson is dat terecht, aangezien er genoeg aanwijzingen zijn dat dat ook daadwerkelijk gebeurt.

Andere analisten wijzen echter op het succes van eMusic, dat muziek zonder DRM verkoopt. Dit bedrijf werkt met een abonnementsysteem en heeft inmiddels meer dan twee miljoen nummers van onafhankelijke artiesten. Ook platenmaatschappij EMI Music experimenteert momenteel met DRM-vrije muziek en ziet daar positieve resultaten in. Deze analisten verwachten dan ook dat platenmaatschappijen er niet omheen kunnen om muziek zonder DRM uit te brengen. Zij denken dat de muziekindustrie dan ook over niet al te lange tijd met DRM-vrije muziek zal gaan experimenteren, waarschijnlijk door eerst oude muziek op deze manier aan te bieden.