Het telecomconcern KPN begint vanaf vandaag, dinsdag 1 mei, een proef met reclame op de mobiele telefoon. Wanneer prepaid-gebruikers hun beltegoed opvragen, ontvangen zij een reclameboodschap.

Door dit onderzoek wil KPN nagaan of klanten op deze nieuwe variant van reclame maken zitten te wachten, en of hier voordelen aan zitten voor de adverteerders.
Voor deze proef is het telecomconcern samen gaan werken met onder meer Adidas, Nestlé, Wehkamp en New York Pizza.

De proef is onderverdeeld in twee fases. De eerste fase, welke vanaf vandaag gestart is en doorgaat tot half juni, houdt in dat klanten een reclame vinden als aanvulling op hun overzicht van het beltegoed. Dit alles komt in één bericht, waardoor de consument niet met een extra bericht opgescheept wordt.
Wanneer de eerste fase voorbij is, en de nieuwe fase ingaat, krijgt de klant de mogelijkheid om een voorkeur voor reclame aan te geven. Naast een voorkeur kan ook besloten worden om geen reclame te ontvangen.
Onderzocht wordt wel nog of het ook mogelijk is om in ruil voor kortingen of extra belminuten reclame op de mobiele telefoon te krijgen.